Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2018. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt

Weggeven in plaats van weggooien

Tygo (6), Tijn (8) en Lotte (10) hebben hun speelgoed gesorteerd. Wat ze nog gebruiken is netje opgeruimd, het overige is in grote zakken gestopt. De drie brengen zakken vol kleuterspelletjes, frummels, boeken en heel veel knuffelbeesten naar Stichting Spelend Kind Kerkrade. Daar krijgen ze een tweede leven. Tygo, Tijn en Lotte krijgen punten voor hun oude speelgoed, zodat ze andr speelgoed kunnen uitzoeken. Maar deze jongeren kiezen er voor om hun punten te doneren, zodat kinderen met minder speelgoed iets extra’s krijgen. “Want ik heb genoeg speelgoed”, zegt Tijn.

Opstartfase

Stichting Spelend kind zit nog in de opstartfase. Het pand in het centrum van Kerkrade kan open, maar het is nog lang niet het kinderparadijs dat oprichter Maurice Hermans voor ogen heeft. Daarom schreef hij zijn speelgoed-ruilwinkel in voor de Onze Buurt Prijs 2018. De prijs is door de woningcorporaties in Limburg in het leven geroepen om burgers te stimuleren zelf iets te doen voor de wijk of het dorp. Onze Buurt wordt gesteund door Oranje Fonds en Provincie Limburg. Er is een prijzenpot van 60.000 euro. Als een van de finalisten, maakt Spelend Kind kans op een flinke bijdrage uit die prijzenpot.

Spelend Kind wil een feestje zijn voor kinderen

Kinderparadijs

Hermans heeft contact gelegd met de ruilwinkels in Eygelshoven en Kerkade-West. Ze gaan samenwerken door het lidmaatschap geldig te maken voor alle drie de winkels en door samen vrijwilligers te werven. “Een gewone ruilwinkel staat vol met spullen die voor kinderen niet aantrekkelijk zijn. Spelend Kind wil een feestje zijn voor kinderen, hier moeten ze stralend naar binnen lopen”, legt de oprichter uit.

Hermans kwam op het idee toen hij ouders hoorde vertellen dat ze wel eens speelgoed weg deden dat niets eens uit de verpakking is geweest. Kinderen krijgen met verjaardagen en in december te veel in één keer. Zo belandt er veel op de afvalberg, terwijl er ook kinderen zijn die nauwelijks speelgoed hebben.

Hermans wil niet dat Spelend Kind stigmatiserend werkt. Alle kinderen moeten het leuk vinden om te grasduinen in de rekken. “Omdat er meer speelgoed wordt ingeleverd dan uitgezocht in de winkel, ontstaat er een punten-potje dat we kunnen inzetten voor kinderen die even niets te ruilen hebben.” Tijn, Tygo en Lotte bewijzen dat het voor kinderen niet uit maakt of speelgoed tweedehands is: als ze mogen helpen met sorteren, schallen de vreugdevolle kreten bij elke vondst door de winkel. Spelend Kind is nog lang niet af, maar nu al een kinderparadijs.

Voor Onze Buurt 2018 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november bekend gemaakt tijdens 'Wij zijn Limburg Festival' in Heerlen.