Dakloos in Limburg
Ook een mooi initiatief?
Deel het!

'We zijn niet het probleem, we hébben een probleem'

Het stigma voor dakloze jongeren is zo groot, dat een van de jongedames niet met haar naam in de reportage wil. Want ze weet hoe moeilijk het is van die stempel af te komen. Haar vriendin Lynn legt uit: "We worden vaak als probleem gezien, maar we hebben een probleem. En dat wordt vaak heel fout gezien door mensen."

Het werkte niet meer

Lynn en haar vriendin zwierven lange tijd rond, van bank bij vrienden naar bed bij kennissen. "Dat werkt op een gegeven moment gewoon niet meer. Omdat het een reden heeft dat het in eerste instantie al niet werkte", zo vertelt Lynn. "Toen heb ik MijnZicht gebeld, en kon ik diezelfde avond terecht, omdat ik op dat moment ook geen dak boven mijn hoofd had."

Eigen woonadres

Pension MijnZicht lag in eerste instantie in Heerlerheide. Doordat veel jongeren met problemen op eenzelfde locatie bij elkaar zaten, was de sociale dynamiek vaak negatief. "Als je zei dat je van MijnZicht kwam, wisten de mensen al genoeg."

"Opvang in groepen was toch niet ideaal", aldus wethouder Peter van Zutphen van Heerlen. In het huidige complex aan de Putgraaf wonen de voormalig dakloze jongeren samen met andere studenten. "Hier hebben ze allemaal een eigen woning, met een eigen woonadres, met wel de nodige begeleiding die sommigen nog nodig hebben. En ook de gelegenheid om van hier nog verder door te verhuizen in plaats van in een groep bij elkaar te moeten blijven zitten."

Grootse plannen

"Iedereen heeft hier zijn eigen ambities en talenten, en daar moet vooral de focus op liggen. Ze bieden kansen hier. En noem mij maar 'zonnetje'", aldus de juffrouw die niet met naam genoemd wil worden. Zelf heeft ze grootse plannen ondertussen. In september begint ze aan de Universiteit van Maastricht aan haar opleiding Psychologie.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!