Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee

Van grond tot mond

Het allerbeste buurtproject van heel Nederland. Die titel kan Meterik winnen. Veel vrijwilligers zorgden voor een bakoven bij de karakteristieke molen in Meterik. Binnen een jaar slaagde het dorp erin om het project af te ronden.

De hele voedselketen

Van Grond tot Mond heet het nieuwe project, zo vertelt molenaar Thijs van Rens. “We laten hier de hele voedselketen zien voor de granen. We verbouwen zelf de granen, we malen de granen tot meel in de molen. En nu kunnen we het meel ook bakken in onze eigen bakoven. De dorpsoven van Meterik”.

Het 'Bakhuuske' won de prijs voor beste Limburgse buurtproject. Onder de titel 'Kern met Pit' maakt het project in Meterik ook kans op landelijke erkenning. In juni volgt de nationale verkiezing, vanaf mei kan er gestemd worden op onder meer het Bakhuuske als Limburgse inzending.

Video: Heel Holland Meterik bakt

Kern met Pit

Kern met Pit daagt mensen uit om hun droom voor de buurt binnen een jaar te realiseren. Het kan om allerlei ideeën gaan: van het opzetten van een buurtmoestuin tot het organiseren van een dorpstoneelstuk. Als het je directe omgeving maar verbetert of een impuls geeft. Kern met Pit is een initiatief van Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM). In de afgelopen jaren zijn meer dan tweeduizend projecten ingediend. Deze bewonersgroepen hebben van alles gerealiseerd. Denk aan het aanleggen van een speeltuin, het restaureren van een molen, het opzetten van een museum over de plaatselijke historie, het uitzetten van een educatieve route in een natuurgebied of het organiseren van een groot theater waar het hele dorp aan mee doet.

Meer over Kern met Pit