Milou van der Schoot en Ger Beekhof bij de opening van de Hoeskamer

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Van bruggenbouwer tot ‘hoeskamer’

Ger Beekhof uit Maastricht merkte dat er in zijn buurt een behoefte was aan een ontmoetingsplek voor met name oudere bewoners. Samen met de wijkverpleegkundige Milou van der Schoot nam hij het initiatief om ‘Hoeskamer Ut groet gelök’ op te zetten. Elke maandagmiddag is iedereen hier welkom voor een kop koffie, een praatje of een spelletje.

Depressie en eenzaamheid

“Op internet kwam ik een rapport tegen van de GGD Zuid-Limburg. Hierin werd per wijk aangegeven hoe het gesteld is met de gezondheid van de inwoners. Ik las dat 52 procent van de 65-plussers in Heugem en Randwyck te maken heeft met depressie en eenzaamheid. Daar schrok ik van.” Ger besprak zijn zorgen met wijkverpleegkundige Milou van der Schoot. “Zij herkende de problematiek en wilde daar net als ik graag iets aan doen. Zo is het aan het rollen gekomen.” Ger en Milou gingen eerst kijken bij een ander huiskamerproject in Maastricht, ‘Sjuif a-en’. Ger: “Daar werd duidelijk dat het heel veel werk is om zoiets op te zetten, maar dat heeft ons niet ontmoedigd. We vonden een locatie en op 26 november 2018 werd de huiskamer onder grote belangstelling geopend.”

Pijlers

Op de flyer van de huiskamer prijkt een foto van de Servaasbrug in Maastricht. “Ik noem onszelf geen initiatiefnemers, maar bruggenbouwers. En een brug heeft stevige pijlers en een stevige ondergrond nodig.” legt Ger uit. “De eerste pijler bestaat uit goede en gemotiveerde vrijwilligers. Zonder vrijwilligers stort de brug in. De tweede pijler is gebouwd om onze bezoekers wat ‘gelök’ te brengen. Gezelligheid en aandacht, zonder verplichtingen, laagdrempelig en vrij toegankelijk. Iedereen die daar behoefte aan heeft, is van harte welkom.”

Steun van professionals

“De derde pijler is een stevige pijler”, vervolgt Ger. “Dat is de steun en advies van de professionals zoals; Traject, Envida, Koraalgroep, locatie Maasveld en Serve the City. Maar ook het bestuur van de plaatselijke voetbalclub RKHSV en DBSV dat ons ruimte aanbood in hun nieuwe kantine. De locatie is toegankelijk door de lift en alle faciliteiten zijn aanwezig.” Ger benadrukt dat de thuiszorgmedewerkers een belangrijke schakel zijn in het geheel. “Zij zijn onze ogen, oren en handjes die ons ondersteunen en adviseren.” Tot slot wil Ger een signaal geven naar de gemeentelijke politiek. “We willen dat senioren langer thuis blijven wonen, maar het probleem van eenzaamheid komt daarbij. Hiervoor moeten we de handen ineenslaan.”