Ook een mooi initiatief?
Deel het!

De top-10 van 2019

De meest bekeken reportage van het afgelopen jaar gaat over Linda uit Maasbree, die Christianne en haar kinderen helpt om de dood van haar oudste zoon Yves te verwerken. Van de kleren van Yves maakt Linda een speciale knuffel, om het verdriet te kunnen voelen en de herinnering aan Yves levend te houden.

De reportage bereikte 465 duizend personen, via Facebook werd het filmpje meer dan 240 duizend keer bekeken. Vooral het aantal reacties op de reportage was groot: 2600 mensen reageerden op het initiatief van Linda, de reportage werd 693 keer gedeeld. De serie #WijZijnLimburg probeert juist dit soort verhalen een podium te geven. Positieve initiatieven van Limburgers die inspireren. Verhalen die raken, en op die manier wellicht navolging krijgen. Het initiatief van de Provincie Limburg en L1 krijgt ook komend jaar een vervolg.

Mensen betrekken

In de top-3 ook een reportage over het Credo Huis, een opvang voor dakloze jongeren, en het initiatief om de zieke Rob Palmen nog een laatste keer op zijn geliefde vrachtwagen te laten rijden. Ook die reportages bereikten honderdduizenden mensen. Opvallend is ook dat de meest bekeken reportages allemaal redelijk lang zijn voor online-begrippen. "De kracht van het verhaal, de betrokkenheid, de empathie, dat is toch het belangrijkste", zegt Maurice de Heus, die de reportages van WijZijnLimburg maakt samen met Rico Derks. "Die snaar willen we raken. Om mensen op die manier bij de initiatieven in Limburg te betrekken. Het is mooi om te zien dat ons dat soms goed lukt".

Meest bekeken video's

De top-10 van meest bekeken #WijZijnLimburg-reportages bestond uit de volgende filmpjes:

1. Knuffel voor het leven: Linda maakt een knuffel van de kleren van Yves, om het verdriet van het overleden zoontje een plek te geven:
  1. Vrienden voor het leven: de zieke Rob Palmen rijdt voor de laatste keer in zijn vrachtwagen
  2. Zwerfjongeren en het Credo Huis
  3. Lekker doof: Dove Cas breekt via bakprogramma een lans voor zijn lotgenoten
  4. Jong en Parkinson: Jonge vrouw met Parkinson wil via stichting andere lotgenoten aansporen om meer te bewegen
  5. Powervrouwen in Lotbroek: twee dames brengen de buurt bij elkaar door te vechten voor een dierenweide
  6. Levenslessen van hersenletsel: Dokter Nathalie strijdt voor meer aandacht voor hersenletsel op de intensive care na een eigen fietsongeluk
  7. Droom van Danielle: gehandicapte kinderen kunnen in Maasveld zwemmen met hun ouders in nieuw zwembad na inspiratie door Danielle
  8. Equipe Mont Ventoux: jongeren met een verstandelijke beperking beklimmen de legendarische berg in Frankrijk
  9. Vechten zonder armen: Kim zonder armen vocht met succes tegen discriminatie op de arbeidsmarkt