Huub
Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Een thuis voor de veteranen

Een thuis voor de veteranen in Noord-Limburg. Dat willen Gerard Cloin en Roel Dekkers. "Veel veteranen kunnen hun verhaal niet kwijt. Daarvoor willen wij een huiskamer bieden."

Dat huiskamer-initiatief van Gerard en Roel is in deze maand december realiteit geworden.  "Er zijn mensen, die komen terug van die missie, en die hebben een ervaring opgedaan die ze niet goed kunnen verwerken. Wat werkt, is het praten en delen van die ervaringen met lotgenoten, soortgenoten zoals we dat noemen", aldus Gerard.

Tegenover je eigen familie en je omgeving, kun je heel moeilijk iets vertellen

Volgens Roel is het vaak moeilijk voor veteranen om iemand te vinden waarmee ze hun ervaringen kunnen delen. "Tegenover zelfs je eigen familie en je omgeving, kun je heel moeilijk iets vertellen. Soms zijn gebeurtenissen heel anders geweest dan de mensen hier als informatie via de media of overheid hebben meegekregen. Dat maakt het voor veteranen soms zo moeilijk om hun verhaal kwijt te raken. En daarom is een veteranenvereniging zo belangrijk. Want veteranen in een veteranenvereniging hebben wel dat begrip voor elkaar.

Zo'n vereniging moet dan wel 'om de hoek' liggen. "We merken gewoon: als het in je eigen omgeving is, je eigen gemeenschap, Gennep is een kleine gemeenschap, Noord-Limburg bestaat uit allemaal kleine gemeenschappen, dan is die stap veel eerder gemaakt."

Ook een mooi initiatief?
Deel het!