Terug naar overzicht ’t Zorghuus in Ysselsteyn:

Voorbeeld voor de hele zorgsector?

Het dorpje Ysselsteyn in Noord-Limburg telt nauwelijks meer dan 2000 inwoners. En toch heeft het dorp ’t Zorghuus: een eigen woonzorgcomplex voor 24 Ysselsteyners met geheugenproblemen, dementie of een verstandelijke of meervoudige beperking. Daardoor kunnen deze mensen in hun eigen omgeving in de buurt van vrienden en familie blijven wonen.

Projectleider Willie Koonings: “Overal kregen we te horen: in zo’n klein dorp krijg je de exploitatie van een zelfstandig woonzorgcomplex nooit rond. Zelf bleven wij wel mogelijkheden zien. Nadat wij grondig over het basisidee en de visie hadden nagedacht, zochten we een expert die ons verder kon helpen. We kwamen uit bij Paul Oostveen van KplusV. Hij beoordeelde de haalbaarheid en zorgde voor aanscherping van onze plannen. Ons bedrijfsplan werd door de gemeente en de banken zeer positief beoordeeld.”

4 ton bij elkaar gebracht

“Daarna keken we naar de organisatie, waarbij ons vertrekpunt was: we gaan voor vrijwilligers met professionele kennis en ruime ervaring. Ook staken wij vanaf het begin heel veel energie in het creëren van draagvlak bij de dorpsbewoners. Er waren 5 bijeenkomsten nodig om hen echt te overtuigen, maar daarna ging het dorp er ook helemaal voor en werd er in korte tijd door allerlei acties 4 ton bij elkaar gebracht. Dat verleidde de provincie en gemeente om ook elk 120.000 euro bij te dragen”, zegt Willie. In juni 2013 is ’t Zorghuus geopend.

Vanaf het begin staken wij veel energie in het creëren van draagvlak bij de dorpsbewoners

Succesvol initiatief

“We hebben een gezonde financiële exploitatie. Wij huren het gebouw en onze bewoners huren weer bij ons een appartement. De zorg betalen ze via hun persoonsgebonden budget. Zo kunnen we de beroepskrachten die de zorg verlenen op de loonlijst plaatsen. Het gaat om 25 fte.” Willie vindt het vreemd dat zo’n succesvol initiatief nog nergens anders is overgenomen. “Er zijn wel steeds meer kleinschalige zorgvoorzieningen, maar nergens zijn die eigendom van een dorp. De grote zorginstellingen kampen vaak met financiële problemen en de bewoners klagen er over onvoldoende persoonlijke aandacht. Dat is bij ’t Zorghuus allemaal niet aan de orde.”

De uitgebreide versie van dit artikel verscheen in juli 2017 in het magazine 'Limburg waar het bloeit, waar het kraakt'.