Huub
Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Het sprookje van Huub: Tafeltje-dek-je

Huub is een van de 100 vrijwilligers bij Tafeltje-Dek-Je in Leudal. Hij gaat op bezoek bij de 90-jarige Rene, sinds kort weduwnaar en aangewezen op de maaltijdservice. "Je moet ook naar de verhalen luisteren. Dus soms duurt de ronde inderdaad iets langer."

Fantastisch werk

"Het allerleukste is dat je bij mensen thuiskomt. In een hele andere omgeving dan dat je ze normaal tegenkomt. En je kunt wat extra's voor mensen betekenen. Want je merkt gewoon dat ze een hele hoop dingen niet meer zelf kunnen. En dan is het wel heel mooi om dit zo te mogen ondersteunen, moet ik zeggen. Echt fantastisch werk."

De maaltijden van Tafeltje-Dek-Je komen uit de keukens van verzorgcentrum Beek van Bos in Leudal. Meer dan 1,6 miljoen maaltijden leverde Tafeltje-Dek-Je al af. Die worden rondgebracht door vrijwilligers zoals Huub Stollman. "Je belt aan, je herkent de deelnemer, de deelnemer herkent jou. Want je komt een keer in de vier of vijf weken op hetzelfde adres. En dan maak je eigenlijk altijd even een kort gesprekje. Hoe is het met je, een tijdje niet gezien. Dat ontwikkelt zich vanzelf. Bij de ene blijf je een minuut. En soms moet je ook echt de tijd nemen om het verhaal aan te horen dat ze hebben. Want dat is natuurlijk wel heel belangrijk. Dat je mensen even de kans geeft om hun verhaal te vertellen. En dat kan wel eens vijf minuten duren."

En ook Rene Verhijden is heel tevreden. Sinds het overlijden van zijn vrouw zit hij alleen, en de fysieke afstand naar de kinderen in Bingelrade is best groot. "Het is lekker eten, prima. Ik vind het alleen jammer dat er soms wat weinig jus in zit. Dat vind ik erg. Maar verder alleen maar complimenten."

Ook een mooi initiatief?
Deel het!