Meer weten over dit initiatief?

Website Sfeerkeepers

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee

Sfeerkeepers

Straatjongeren raken. Hoe doe je dat? In Venlo bestaat een opleiding met de kneepjes om die jongeren te bereiken. Sfeerkeepers.

Portiers

Tijdens Spil in de Wijk 2019 gaven de Venlose sfeerkeepers een workshop over hun aanpak. "We werkten eigenlijk in de horeca, als portiers", vertelt Jefta Maters. "We kregen de vraag of we konden helpen met de overlast van een middelbare school in Venlo. Om voor een verbintenis te zorgen tussen de wijk, de buurt, en de school zelf. Waarom? Omdat die grote middelbare school van 1800 leerlingen midden in een woonwijk ligt. Zo zijn we eigenlijk begonnen met dit werk. Zorgen voor verbinding tussen verschillende doelgroepen en verschillende culturen."

Het liefste word je zelf ook op een normale manier benaderd

Officiële leerroute

Ondertussen bestaat er een officiële leerroute, erkend door het MBO. Hoe kunnen jongeren hun talenten gebruiken om negatief gedrag om te buigen naar een positieve houding? "Wat je eigenlijk vooral leert, is hoe je mensen moet benaderen", zegt Soumaia Hadadou. "Het liefste word je zelf ook op een normale manier benaderd. En als je iemand anders op een andere manier benadert, dan gaat het een stuk flexibeler. Dus niet: 'kom nu mee', maar 'wil je alsjeblieft meegaan'. Dat werkt wel altijd."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee