Sjuif A-En wordt op afstand ondersteund door welzijnsinstelling Trajekt

Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf

Schuif maar aan!

Eenzaamheid wordt een steeds groter probleem. De helft van de ouderen boven 75 haar worstelt met het gevoel alleen te zijn. De Maastrichtse buurt Heer pakte zich samen en startte een geweldig initiatief: Sjuif A-En (schuif aan bij elkaar). Twee keer per week komen ouderen bij elkaar om samen te kaarten, te koken, te kletsen, of gewoon te zitten. De toeloop is overweldigend. "Iech bin verpópzak", zegt Servé Habets, vrijwilliger en voorzitter van het buurtplatform.

Een echte huiskamer

Het project in Heer kwam niet vanzelf van de grond. Het initiatief startte naar aanleiding van twee gesprekssessies van het buurtplatform met de gemeente Maastricht en de GGD. Daar leefde de overtuiging dat het tegengaan van eenzaamheid belangrijk is voor de gezondheid van ouderen. In eerste instantie kwamen de buurtbewoners bij elkaar in het plaatselijke gemeenschapshuis. "Maar dat voelde niet goed", zo zegt Servé Habets. De ouderen misten de gezelligheid van een huiskamer. Na overleg met de woningstichting Maasvallei werd een appartement in de Gerard Walravenstraat omgetoverd in een ontmoetingsruimte, met een eigen keuken en terras. Sindsdien loopt het storm. "Dit is perfect".

Volgens Habets zijn de bijeenkomsten een voorbeeld van positieve gezondheid. "We delen veel met elkaar. Gelukkige momenten, maar ook verdriet. Een lach en een traan. Zo creëer je vertrouwen. Dan zie je dat mensen opbloeien."

Video: Samen tegen de eenzaamheid