Meer info

Buurtgezinnen is sinds kort actief in de gemeente Roerdalen. De stichting werkt ook in Weert, Sittard-Geleen, Eijsden-Margraten, Beek en Maastricht. Kijk voor meer info op Buurtgezinnen

Ook vrijwilligerswerk doen?
Zoek vacatures

Gezin helpt gezin

Sarah en haar 6-jarige dochter Luna hebben het even moeilijk. Ze worden geholpen door Machteld en de 9-jarige Pita. Iedere week kunnen ze onbezorgd spelen en de accu opladen. Om even op adem te komen. Een super initiatief van buurtgezinnen in Herten. Om elkaar te helpen.

Stichting Buurtgezinnen

Gezinnen die overbelast zijn, krijgen hulp. Van andere gezinnen in de buurt. Zo komen Sarah en de 6-jarige Luna iedere week bij Machteld en de 9-jarige Pita. Om een middag onbezorgd te spelen en even op adem te komen. Want Luna heeft twee autistische broers met een forse sociaal-emotionele achterstand. Dat maakt de thuissituatie voor Luna moeilijk. Moeder Sarah zocht naar een oplossing, maar doordat haar netwerk niet zo groot was, bleek die zoektocht niet eenvoudig. Via het Centrum voor Jeugd en Gezin kwam Sarah terecht bij de Stichting Buurtgezinnen. Die koppelen gezinnen die het zwaar hebben aan gezinnen in de buurt die ondersteuning kunnen bieden.

Video: Gezin helpt gezin

Zusje

De match tussen Machteld en Sarah en hun kinderen werkt opmerkelijk goed. De 6-jarige Luna kan zich blijven ontwikkelen, maar ook de 9-jarige Pita leert veel. "Sommige mensen zeggen: "Hey, leuk, een vriendinnetje", zo zegt Machteld Heikens. "Maar het voelt ook meer echt als een zusje. Ze kunnen ook echt ruzie maken, soms gaat het er even flink aan toe. Ik zie ook aan Pita dat als er iets is, als Luna verdrietig is of ze heeft zich pijn gedaan. Dan kan Pita echt als een grote zus haar troosten. Ze leert echt hoe met elkaar om te gaan." Voor Sarah Delvers is vooral het persoonlijke contact een verademing. "De instanties voelen toch als een barrière aan. Dat heb je met Buurtgezinnen niet. Het is huiselijk, het is op hetzelfde niveau. Je kunt met elkaar sparren over dingen. Dus het geeft me wel heel veel ontspanning. En ik haal er ook wel kracht uit om daarna weer lekker aanwezig te zijn in het gezin."