Francoise

Meer weten?

Kijk voor actuele exposities in de pop-up galerie op deze website.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Nieuw leven voor de binnenstad

Veel Limburgse steden kampen met leegstand. Wat moet er gebeuren met die panden van Hudson's Bay, Bart Smit of Kijkshop? Francoise en Francis hadden een super idee in Nederweert. Ze veranderden de lege supermarkt in een pop-up museum.

Iets doen aan de leegstand

"We willen als ondernemer hier in het dorp iets gaan doen aan de leegstand. Dat is natuurlijk toch wel een groot probleem, als er heel veel leegstand om je heen is. Ik dacht: we gaan een pop-up galerie beginnen. Daar heb ik toen Francis voor benaderd, en die zei volmondig, heel enthousiast: ja, dat gaan we doen", aldus Francoise Creemers.

Toegankelijk

Sinds de start van het project van Francoise en Francis zijn al twee panden verhuurd of verkocht. De oude Jan Linders supermarkt in Nederweert is het derde pand waar ze een pop-up museum vestigen. Het pand ademt nog steeds het gevoel van de supermarkt, met een kassa en klappoortjes. "We hebben bewust die elementen nog laten staan, ook de kleine winkelkarretjes en zo. We zitten tenslotte in een supermarkt, ook de flessenautomaat en zo. Dat zit er nog steeds in, bewust."

Kunstenaars gebruiken het pand van de pop-up galerie om hun werk te tonen. Door de locatie in het centrum lopen mensen snel even naar binnen om een kijkje te nemen. "Heel veel mensen hebben toch zoiets van: een galerie, dat is hoogdrempelig. En dan moet ik iets kopen. Nee, helemaal niet. Mensen kunst laten kijken is ook heel belangrijk", zo vertelt Francis Bruekers.

Door de toegankelijkheid bleek Pop Up Nederweert een ideale plek om zwaarwichtige onderwerpen bespreekbaar te maken. Zo kreeg het museum veel respons op een expositie over dementie.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!