Wij zijn Limburg

Met de wensbus blijft de wereld open

Kwetsbare ouderen in de running houden. Als chauffeur maakt Piet Huys daarom elke maandag zijn ronde. Met de Wensbus brengt hij ouderen naar het kegelen, naar het kienen, of naar een nieuwe partner...

Actief blijven

Ouderen betalen een bescheiden bijdrage voor de rit. De Wensauto van de Bekkerie rijdt in de regio Boekend, Hout-Blerick en Blerick als aanvulling op het openbaar busvervoer. De Wensauto heeft ruimte om 8 personen tegelijk te vervoeren en worden bestuurd door vrijwilligers.

Piet Huys is zelf 78 jaar, en herkent de noodzaak voor ouderen om actief te blijven. "Ik ben graag onderweg, ik ben niet graag thuis. Ik vind het echt leuk werk. Ik heb graag iets te praten onderweg, je komt allerlei verschillende mensen tegen." Zo vervoert Piet ook de 93-jarige Antoon. Die heeft op de alleenstaandenavond met het dansen een nieuwe partner leren kennen, waar hij nu de weekenden doorbrengt. "Zonder dit vervoer zou het me niet lukken", zo zegt Antoon. "Wie moet me dan brengen op vrijdagavond? Piet is echt een goede hulp."

Video: Met de wensbus blijft de wereld open

Ook in aangrenzende regio´s

Het project van de wensbus loopt ook in aangrenzende regio's, maar onder een andere naam. Inwoners van Tegelen, Steyl en Venlo-Zuid rijden met de Wijkbus, Venlo-Noord kan terecht bij de Buurtbus. Deze projecten worden ondersteund door de Provincie Limburg via het Oranje Fonds en het Kansfonds. Vanuit het Samenwerkingsfonds worden burgerinitiatieven in Limburg ondersteund op gebied van het versterken van mensen die minder kansen hebben en meer ondersteuning nodig hebben om kansen op sociaal en maatschappelijk welzijn te verzilveren. Het gaat om initiatieven waarin Limburgers steun bieden aan elkaar bij de fysieke, emotionele en/of sociale uitdagingen van het leven. Hiermee willen de fondsen een impuls geven aan de vitaliteit van Limburg op het kleinste schaalniveau, in de Limburgse buurten en kernen.

Fondsen

Meer weten over deze fondsen en de mogelijkheden voor de ondersteuning van jouw project of initiatief? Kijk op de websites van Kansfonds en Oranje Fonds.