Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Meedoen met mattie Henk

"Jullie hebben één hart. Iedereen hoort erbij". Dat houdt Henk Wilmsen de kinderen voor in Venray, zijn "matties" zoals hij het zelf zegt. Henk is aangesteld als speelcoach in de wijk Brukske.

Ervaringen voor het leven

"Kinderen worden vaak aan hun lot overgelaten. Zeker als er weinig geld in huis is, dan worden ze de straat opgestuurd, en zijn ze niet bij clubjes en dergelijke. Daarom is Henk er", zo vertelt Lidy Gooren, secretaris van het wijkplatform Brukske. "Ze worden meegenomen met allerlei activiteiten. Ze kunnen allemaal meedoen, en dat doen de kinderen dan ook."

"We hebben het nodig dat de kinderen hier eens een keer bij de hand genomen worden, en dat er leuke dingen met ze gedaan worden. En niet alleen maar op de vingers getikt worden", zo vertelt Karima Lambrini, voorzitter van de pachttuin. "Leuke dingen doen, dat vinden ze prachtig. En dan hebben ze ook goede ervaringen voor hun leven."

Ze kunnen allemaal meedoen, en dat doen de kinderen dan ook

Video: Meedoen met mattie Henk

Meedoen in Limburg

Venray kampt, net als de rest van de provincie, met het probleem van armoede onder kinderen. Limburg telt 20.000 kinderen in gezinnen die rond het bestaansminimum leven. Het gevaar dat op de loer ligt, is dat kinderen door de financiële beperkingen worden uitgesloten van verenigingen en activiteiten waardoor ze op termijn minder kansen hebben.  De inzet van speelcoach Henk moet die sociale isolatie tegen gaan.

Het project in Brukske past in het project 'Meedoen in Limburg', waarbij de Provincie Limburg samenwerkt met de stichting Leergeld, Jeugdfonds Cultuur en Jeugdfonds Sport.