Meer weten?

Limburg Hoort Zo

Limburg Hoort Zo

Zijn avontuur bij Heel Holland Bakt kwam ten einde, maar de missie van Cas Wolters gaat door. Hij wil laten zien dat slechthorenden volwaardig kunnen meedraaien. Daarvoor ijvert de stichting Limburg Hoort Zo.

Diner

De stichting organiseert een diner voor doven, om het probleem van de communicatie op tafel te leggen. "Bij zo'n diner zit je met heel veel mensen aan tafel. En iedereen heeft het leuk en gezellig met elkaar, iedereen is leuk aan het lachen", vertelt Cas. "Maar vaak voel ik me dan toch alleen, omdat je toch niet alles meekrijgt. Er is zoveel geluid om je heen, dan versta je niet alles. Ik weet dat meerdere mensen dat ook hebben. Dus ik had zoiets van: dit is voor iedereen wel belangrijk. Daarom hebben we dit diner georganiseerd. Om iedereen bij elkaar te laten komen."

Bij een diner voel ik me vaak toch alleen

Video: Limburg Hoort Zo

Tolk voor de gebaren

Meer dan 90 gasten schuiven aan bij het diner, zowel goed als slecht bij oor. "Zoals je ziet wordt er al heel veel in gebarentaal gecommuniceerd, dat is voor veel mensen al makkelijker. Voor de horende mensen zijn er tolken ingezet. Voor de mensen die het lastig vinden om gebarentaal te volgen of te begrijpen, is er een tolk."

"Wij hebben dit georganiseerd speciaal voor de mensen in Limburg. Er zijn heel veel activiteiten buiten de provincie, in Utrecht, of Amsterdam of in Groningen. En wij in Limburg hadden zoiets van: wij moeten ook iets hebben, iets kunnen aanbieden.  Dus hebben we dit georganiseerd, en blijkbaar hebben ook heel veel mensen van buiten Limburg zoiets van: "Wow, leuk!". Die komen speciaal hiervoor naar Limburg. Dus Limburg en Roermond worden weer mooi op de kaart gezet."