Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2019. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Koken, Ontmoeten, Eten

Het komt met bakken uit de hemel. Maar Yolanda en Monica laten zich daardoor niet ontmoedigen. Zij brengen ouderen en kinderen in de Carmel in Beek weer samen. Onder de noemer Koken, Ontmoeten, Eten.

KOE

Acht grote flats kent de Carmelbuurt in Beek. Na ruim vijftig jaar worden de flats gerenoveerd, maar de noodzaak voor onderhoud ligt vooral op straat. In de wijk, tussen de mensen. Yolanda Janssen en Monica Blanek hebben die handschoen opgepakt, samen met een kernteam. Met ziel en zaligheid startten ze het project KOE: Koken, Ontmoeten, Eten.

Eenzame ouderen

"Het pakt zich op zichzelf goed samen", zo vertelt Yolanda. Haar moeder woont in een van de Carmel-flats, zodat Yolanda precies weet wat de buurt voor ouderen beter kan maken. "Wij hebben hier toch best veel eenzame ouderen, die alleen in hun flat zitten. Die willen we graag weer onder de mensen brengen. En er zijn sowieso heel veel buitenlandse kinderen, waar wij heel veel voor doen. Die groeien op bij ons, hier leren ze. We hopen de ouders van die kinderen ook wat meer te zien naarmate dit project groeit."

Het wijkteam organiseert veel kleine evenementen in de speeltuin tussen de flats. Zo worden er vandaag smoothies gemaakt van fruit. "Het is super gezellig, en gezond. We houden rekening met mensen die het wat minder hebben. Vandaar dat wij de prijzen ook altijd heel leuk hebben. Koffie voor een kwartje, fris voor een kwartje. Een frietje kost tussen de 75 cent en een euro. Zodat iedereen kan meedoen."

Overkapping

Doordat het hard regent, zijn de meeste ouderen thuisgebleven vandaag. "Je staat hier buiten in de regen, en onze unit is eigenlijk te klein. En er zit geen invalidentoilet in, zodat de meeste ouderen weer naar huis moeten als ze even naar de WC willen. Dat is dan net te veel. Daarom zijn we zo blij met de nominatie voor "Onze Buurt".  We hopen echt dat we winnen, dan kunnen we hier een overkapping maken, en misschien ook een nieuwe unit plaatsen."

Voor Onze Buurt 2019 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november 2019 bekend gemaakt.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!