Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2018. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt

Kloostertuin ’t Laefhoes

America is apetrots op ’t Laefhoes. Tijdens een rondleiding door het pand gebruikt voorzitter Ben van Essen de woorden 'samen', 'gemeenschapszin' en 'eigen initiatief' met een stralende lach. Het dorp van ruim 2100 inwoners heeft het voor elkaar gekregen om op eigen kracht de basiszorg overeind te houden, door van de oude dokterspraktijk een centrum voor zorg en ontmoeting te maken. De volgende stap is de inrichting van de tuin.

Historische achtergrond

Om die volgende stap te kunnen zetten, schreef ’t Laefhoes in voor de Onze Buurt prijs 2018. De prijs is door de woningcorporaties in Limburg in het leven geroepen om buurtbewoners te stimuleren zelf iets te doen voor de wijk of het dorp. Oranje Fonds en Provincie Limburg steunen Onze Buurt.

’t Laefhoes America koestert de historisch achtergrond van de plek. Het project dat de stichting indiende bij Onze Buurt heet 'Kloostertuin', een verwijzing naar de eerste functie van het pand dat in de 19e eeuw werd gebouwd als klooster voor de Zusters van de Goddelijke Voorzienigheid. De tuin moet een openbare dorpstuin worden met plekken om te zitten en om te tuinieren. De dorpsbewoners zijn alvast begonnen met het weghalen van struiken, opmetselen van muurtjes en vrij maken van de ruimte voor het terras. Zware arbeid die zonder klagen wordt gedaan door het dorp voor het dorp.

De dorpsbewoners hebben alles zelf vormgegeven

Lasten delen

In de jaren tachtig van de vorige eeuw nam huisarts Van Dongen het kloosterpand over van de zusters en hield er een jaar of 30 praktijk aan huis. Toen de dorpshuisarts mee wilde stoppen, dreigde America een belangrijke voorziening in het dorp kwijt te raken. Een groep Americanen bedacht een plan voor de oude praktijk. Voorzitter Ben Van Essen van ’t Laefhoes: “De dorpsbewoners hebben alles zelf vormgegeven. Waaraan is behoefte? Wat is belangrijk? En welke inzet kunnen we van de eigen inwoners verwachten. In 2017 konden we eindelijk de deuren officieel openen.” Er zitten nu een huisarts, diëtist, apotheek, fysiotherapeut, welzijnswerker en nog tal van andere zorgverleners. Omdat ze pand en vaste lasten delen, is het financieel haalbaar dat het dorp dergelijke zorg kan houden. Een deel van het pand is ingericht voor ontmoeting en gezelligheid, met de keuken en leenboekenkast als middelpunt.

Voor Onze Buurt 2018 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november bekend gemaakt tijdens 'Wij zijn Limburg Festival' in Heerlen.