Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2018. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt

In strak pak een heel andere man

In een uur tijd wordt Henri Wellens een andere man. Geholpen door Anneke Janssen wisselt hij zijn vrijetijdskleding met sneakers in voor een keurig colbert met nette pantalon en dito schoenen. Niet in een herenmodezaak naar in de ‘winkel’ van Dress for Success Maastricht. Henri moet volgende week gaan solliciteren en vandaag krijgt hij een geschikte outfit. Dress for Success steekt Henri in het nieuw, zodat hij een goede eerste indruk kan maken bij het gesprek en zich zekerder voelt.

Modieus

De kleding is nieuw - gedoneerd door bijvoorbeeld een modezaak - of tweedehands en van een heel goede kwaliteit en modieus. “Dit ziet er echt heel anders uit”, zegt Henri tevreden als hij de paskamer uit komt. Hij is ervan overtuigd dat deze set nieuwe kleren hem zullen helpen volgende week. “Ik zit al drie jaar in een uitkering en mijn garderobe is daar dus ook naar. Ik heb niet het inkomen om even een nieuw pak te kopen.” Als Henri wordt aangenomen, krijgt hij nog een broek en jasje van Dress for Success, om de eerste periode door te komen. “Als je al jaren van weinig geld moet rondkomen, is het heel lastig om je geschikt te kleden als je een baan krijgt. Je eerste salaris komt namelijk pas na een maand. Wij geven de klanten extra setje om die periode door te komen”, legt Ellen Mulleneers, oprichter van Dress voor Success uit, terwijl Anneke de kraag van Henri netjes recht trekt voor de spiegel.

Coffee & Work

Dress for Success is genomineerd voor de Onze Buurt Prijs 2018, naast nog 5 andere projecten uit heel Limburg. De prijs is in het leven geroepen door de woningcorporaties in Limburg , om buurtbewoners te stimuleren zelf iets te doen voor de wijk of het dorp. Oranje Fonds en Provincie Limburg steunen Onze Buurt.

Het project dat Dress for Success indiende bij Onze Buurt heet 'Coffee & Work' en is bedoeld om de mensen uit de buurt een plek en stimulans te geven om alles rondom werk zoeken te delen met elkaar. Tot nu toe richt de organisatie zich op het bieden van representatieve kleding en wat tips over uiterlijke verzorging, maar de vrijwilligers ervaren dat er ook behoefte is aan emotionele steun, een gesprek en herkenning van lotgenoten.

De winkel ligt in Wittevrouwenveld, dus die wijk en de buurten er omheen zijn de eerste waarop Coffee & Work zich zal gaan richten. Het zijn wijken met een hoog werkloosheidscijfer. Veel klanten van de alternatieve kledingwinkel komen uit deze wijken.

Voor Onze Buurt 2018 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november bekend gemaakt tijdens 'Wij zijn Limburg Festival' in Heerlen.