Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf

Huiskamer draagt bij aan positieve gezondheid

“Alle praktische zaken zijn er; de maaltijdservice, de parken met bankjes… maar wat ouderen missen is iets anders. Dat is contact”, aan het woord is Servé Habets.

Onderzoek naar behoeften in de wijk

Servé Habets, voorzitter van Buurtplatform Heer, is de man achter de huiskamer ‘Sjuif a-en’ in de Maastrichtse wijk Heer. Een wijk waar meer dan de helft van de inwoners ouder is dan 60. “Het buurtplatform deed onderzoek naar de behoeften in de wijk. Daar kwam uit dat veel mensen eenzaam zijn en weinig sociale contacten hebben”, vertelt hij.

Van onderop

In juni 2017 opende de huiskamer zijn deuren in een leegstaand appartement dat door woningcorporatie Maasvallei ter beschikking is gesteld. Buurtbewoners kunnen hier op dinsdag en donderdag terecht voor een kop koffie of een gezelschapsspelletje. Ook wordt er geschilderd en geknutseld. “Maar bovenal wordt hier veel ‘geouwehoerd’”, lacht Servé. Met name alleenstaande ouderen weten de huiskamer te vinden. “Mensen vinden hier een luisterend oor, ze hebben soms veel meegemaakt en kunnen hier praten met lotgenoten. Dát is positieve gezondheid.” De huiskamer is een knusse ruimte, simpel ingericht met tweedehandsspullen. “Dat is deel van het succes. Ik vind: zoiets moet van onderop komen, van de mensen zelf. Het hoeft niet veel geld te kosten.”

Video: Huiskamerproject Heer