Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2018. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt

Geen zin in een hondenpoep-veld

Zelf het heft in handen nemen, dat kunnen ze prima in de wijk De Wieër/Heerlerheide in Heerlen. Toen woningcorporatie Weller er een paar jaar geleden twee flats met de grond gelijk maakte, bleven de omwonenden niet afwachten tot het onkruid kniehoog stond. “We hadden geen zin in een hondenpoep-veld en hebben daarom plannen gemaakt nog voor dat de flat gesloopt was”, zegt Maikel Crutzen niet zonder trots.

Droom- en Doeplein

Inmiddels hebben de bewoners een plein met bankjes, bloembakken, kunst en speeltoestellen ingericht. Maar er zijn nog meer wensen en daarom schreef Maikel Crutzen zijn wijk in voor de Onze Buurt Prijs 2018. De prijs is door de woningcorporaties in Limburg in het leven geroepen om buurtbewoners te stimuleren zelf iets te doen voor de wijk of het dorp. Oranje Fonds en Provincie Limburg steunen Onze Buurt.

Heerlen staat in de finale met het project 'Droom- en Doeplein'. Maikel Crutzen legt uit dat het dromen vooral aan de picknicktafels gebeurt. “EN het Doeplein slaat op het gedeelte met de speeltoestellen, maar daar mag nog wel wat uitdagends bij”. De buurtkinderen spelen in de herfstzon op en in de kruip-door-sluip-door heuvel, de klimkrokodil, duo-schommel en klimrekken. Als “Droom- en Doeplein" de prijs van Onze Buurt wint, kan het speelgedeelte verder worden aangekleed. Ook het droom-deel krijgt dan wat meer aankleding. De planten en bloemen hebben de bloedhete zomer niet overleefd en moeten vervangen worden.

Video: Onze Buurt 2018 genomineerde 1: Heerlen Droom- en Doeplein

Krachtig

De Wieër is een wijk met weinig luxe. De oud-mijnwerkers huizen zijn de afgelopen jaren mooi opgeknapt en het slopen van flats zorgt voor meer groen, maar welvaart moet je elders zoeken. Volgens Crutzen leven veel buurtbewoners van laag inkomen, er zijn veel chronisch zieken en er zitten veel kinderen op het bijzonder onderwijs. Zoals in veel oud-mijnwerkerswijken in de Parkstad.

De wijk blijkt wel krachtig, want het Droom- en Doeplein hebben de bewoners helemaal zelf geregeld, zegt Crutzen. “Met kleine stapjes kunnen we steeds weer iets nieuws oppakken en uitvoeren. Deze zomer hebben we een mijnwerkers-kunstwerk gemaakt, met een schacht en kolenwagen.”  De officiële onthulling van het kunstwerk is voor de buurtbewoners weer een goed excuus om iets te vieren. Koffie en vlaai vooraf, dan een toespraak en het “Glück Auf”-lied en tot slot bier om te proosten op de krachtige wijk.

Voor Onze Buurt 2018 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november bekend gemaakt tijdens 'Wij zijn Limburg Festival' in Heerlen.