Meer weten?

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Foodbank Maastricht

Gezond eten met afval. Dat is het geheim van de Maastrichtse Foodbank. Myra Nett verzamelt iedere week overtollige groente op de markt. Daarvan maakt ze een veganistisch driegangen diner voor 80 personen.

Van de markt

"Het belangrijkste vind ik zelf dat we het probleem van voedselverspilling aanpakken. Een derde van alle producten die we maken wordt weggegooid", zo zegt de 23-jarige Duits-Nederlandse studente gezondheidswetenschappen. "We krijgen de groente van de marktkooplui, en nemen het in winkelwagentjes mee naar het Landbouwbelang." In het oude graanpakhuis helpen alle dinergangers vervolgens met de bereiding van de maaltijden. Het aantal bezoekers varieert iedere vrijdag tussen de 50 en 100.

Video: Verzamelen voor de Foodbank

De marktkooplui hebben veel waardering voor het initiatief van de studenten. "Ik zie ze iedere week lopen met 3-4 volle karren, met eigenlijk goed spul. Maar voor veel mensen is het niet goed genoeg meer. Zij krijgen het voor niets, maar ze gebruiken het niet zelf. Ze geven andere mensen te eten. Ze delen met iedereen, dat vind ik erg mooi", zo zegt Daan Vervoort, groenteverkoper op de Markt.

Foodbank is iedere vrijdag in het Landbouwbelang in Maastricht. Het initiatief staat open voor iedereen, bezoekers moeten wel meehelpen met koken.