Arend
Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Eten delen

Arend is al 35 jaar chef-kok, onder andere bij Cultura Nova, maar dit beschouwt hij toch als een hoogtepunt in zijn carrière. "Caritas betekent naastenliefde, liefde naar anderen. Eten is een hele mooie manier om samen te zijn en om te delen", aldus Van der Heijden.

Erg genoeg

Iedere dinsdag staat Arend in het piepkleine keukentje van het gemeenschapshuis 'Het Juphuis' in Heerlen te koken. Hij doet dat samen met zo'n 25 andere vrijwilligers. "De mensen hebben vaak geen geld of zijn eenzaam. Eigenlijk is het erg genoeg dat we dit moeten doen. Als ze dan naar je toe komen om te vertellen hoe lekker ze het vonden. Tja, wat wil je nog meer?", vertelt vrijwilliger Mo Hulsteijm.

Iedere dinsdag een ander thema

Het is een nieuw initiatief in Heerlen, maar het concept bestaat al langer. Het idee kwam toen de vader van Arend overleed in 2016. "De pastoor in Helmond deed de laatste sacramenten en toen was er een bepaalde verbinding die ik voelde. Ik wilde iets doen voor anderen." Inmiddels schuiven er in Helmond wekelijks 500 mensen aan.

Pastoor Jansen van de Heilige Hart van Jezus-kerk in Heerlen komt iedere week om zes uur het buffet openen. Daarna krijgen de gasten zeer gestructureerd per tafel hun eten. Iedere dinsdag is er een ander thema. Deze dinsdag is het Russisch. "Het eten moet een feestje zijn. Als je niks te eten hebt en het is alleen maar boerenkool met worst, ja wat is dat nou?", zegt Van der Heijden.

Vanwege het succes denkt Van der Heijden al na over een tweede locatie in Limburg. Maar waar en wanneer die er komt, dat is nog niet duidelijk.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!