Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Een levensloopbos in Maria-Gewanden

De geboorte van een kleindochter, het overlijden van een vader, een huwelijk. Markante momenten uit het Levensbos in Maria Gewanden. Bomen markeren de levenslessen. Zoals de esdoorn van Wim Kortekaas, ter ere van zijn twee kleinkinderen.

Groot succes

Het levensloopbos maakt deel uit van het grotere Schurenbergerpark in Hoensbroek. Wijkbewoners zochten naar een nieuwe bestemming voor de verlaten voetbalvelden, waar ooit VKC en Kaspora triomfen vierden. Op eigen initiatief startte de buurt met de transformatie. Bewoners konden voor 75 euro een boom adopteren. "We hoopten bij de start op 15 bomen", zo zegt secretaris Jolanda Ermers. "Maar het werd zo'n succes dat we binnen de kortste keren 85 adoptanten hadden, en de inschrijving moesten stoppen".

Het is echt uit de gedachten van de bewoners geboren en opgezet

Video: Een levensloopbos in Maria-Gewanden

Van de bewoners

"Ons succes zit in het feit dat het initiatief van de bewoners komt. Het is geen project van de gemeente. Daardoor is er veel draagvlak voor het project. Mensen gingen elkaar helpen met het planten. De gaten waren vrij groot waarin de bomen geplaatst moesten worden.  En als je dan wat minder mobiel bent heb je een probleem. Op een gegeven moment zag je dat jongelui gingen helpen. En dat de mensen met elkaar in gesprek kwamen. Want iedereen probeerde natuurlijk ook wel te vertellen waar ze de boom voor geplant hadden. En dat is een heel mooi gegeven. Want dat zijn de verbindingen die we met elkaar zoeken. "

Het Schurenbergerpark maakt deel uit van het project Gebrookerbos-project, waarbij opengevallen ruimtes in het landschap van Heerlen en Brunssum een nieuwe bestemming krijgen.