Meer weten?

Bloemenhart

Wij zijn Limburg

Een hart van bloemen

Oudere mensen verrassen met een bloemetje. Dat doet de stichting Bloemenhart in Parkstad. En met het bloemetje komen vaak de leukste gesprekken. "Daar gaat het ons om", zegt Tristan Canisius. "Je ziet oudere mensen echt opbloeien".

Gestart bij zijn eigen oma

Tristan startte het project anderhalf jaar geleden, nadat hij zijn eigen zieke oma een bloemetje was gaan brengen. Toen hij zag hoeveel die geste voor zijn oma betekende, wilde de 20-jarige Tristan meer ouderen verrassen. Momenteel bezoekt de stichting 20 ouderen per maand. Zes vrijwilligers maken de ronde met de bloemen, die worden betaald door sponsoren.

Video: Hart van bloemen

Tranen van vreugde

De ouderen worden opgegeven door familie of bekenden, die vinden dat een schouderklopje op zijn plaats is. Vandaag gaan Tristan en Marion op visite in Brunssum en Heerlerheide. De 82-jarige Bep verloor recentelijk haar man en twee zonen, en kan daarom een hart onder de riem goed gebruiken. En de 95-jarige Bertje moest noodgedwongen haar woning verlaten, maar houdt zich kranig in haar nieuwe appartement. De tranen van vreugde laten zien hoe zeer het bloemetje gewaardeerd wordt.