Terug naar overzicht De Zonnebloemauto

Een dagje uit weer vanzelfsprekend maken

Zorg • Kloof
Willem Hennekens is al jaren vrijwilliger bij de Zonnebloem. De laatste tijd zet hij zich in als promotor én chauffeur van de Zonnebloemauto, een aangepaste auto die te huur is voor rolstoel- en scootmobielgebruikers. “Het is fantastisch om mensen een leuk dagje uit te bezorgen.”

Bewegingsvrijheid

Voor iemand die zijn leven doorbrengt in een rolstoel is een dagje uit minder vanzelfsprekend. Een eigen auto aanpassen is kostbaar. Het openbaar vervoer en rolstoelvervoer hebben hun beperkingen. De Zonnebloemauto geeft de huurder bewegingsvrijheid. De huurder bepaalt namelijk zelf wanneer, waarheen en hoe lang hij op pad gaat met de Zonnebloemauto. Hij kan ook nog eens familieleden of vrienden meenemen. Achterin de auto is een rolstoelplaats. Inwoners van Limburg hebben de keuze uit drie Zonnebloemauto’s. De verhuurlocaties liggen in Hoensbroek, Herten en Geleen. Het is de bedoeling om de locaties in de toekomst uit te breiden.

Het ultieme mogelijk

Als iemand in zijn familie of vriendenkring geen chauffeur heeft, kan hij dat aangeven bij het reserveren van de Zonnebloemauto. In Limburg is er een pool van vrijwillig chauffeurs. Zij halen de Zonnebloemauto op, komen naar het adres van de huurder en besturen de auto tijdens het dagje uit. Willem is een van die chauffeurs: “Een tijd geleden bracht ik een mevrouw van Cadier en Keer naar Den Bosch samen met een paar vriendinnen om lekker samen te gaan winkelen. Onderweg in de auto kletsten we wat. Ik vond het gezellig en de mevrouw had een geweldige dag. Je maakt voor die mensen het ultieme mogelijk. Ze zijn niet afhankelijk van taxi’s of vertrektijden van het openbaar vervoer. En er passen meer mensen in de auto, dus je kunt vrienden of familie meenemen.”

Oproep

Willem is al sinds 1993 vrijwilliger bij de Zonnebloem. “Nu ben ik met pensioen, maar ook toen ik werkte vond ik het vrijwilligerswerk leuk voor de afwisseling. De Zonnebloem is met veel nieuwe dingen bezig, zoals deze Zonnebloemauto. Je ziet ook dat er steeds meer behoefte is aan een-op-een activiteiten. Daar spelen we als vereniging op in.” Tot slot doet Willem nog een oproep: “Als het je ook leuk lijkt om je in te zetten voor anderen, nieuwe vrijwilligers zijn bij ons altijd welkom!”

Kijk voor meer informatie op: www.zonnebloem.nl/zonnebloemauto