Drempels weg tussen mensen en instanties

Amy Degener en Maurice Bruntink uit Heerlen zijn 8 jaar een stel. Allebei staan ze onder bewind. Ze wonen apart. Met 3 thuiswonende kinderen krijgt Amy 80 euro per week om van rond te komen. Maurice heeft 1 thuiswonende zoon en krijgt 70 euro per week. Daarnaast betaalt de gemeente 1 euro per uur aan Maurice voor zijn vrijwilligerswerk.

Maurice en Amy vinden hun geluk in het helpen van mensen. Dit doen zij bijvoorbeeld door het wegnemen van drempels. Tussen mensen onderling en tussen mensen en instanties. Amy: "Veel mensen die we kennen, zijn bang voor ambtenaren. Daardoor lopen ze veel mis en krijgen ze niet de hulp waar ze recht op hebben."

Veel mensen zijn bang voor ambtenaren

Dag zonder Drempels

Vaak blijkt die angst onterecht. Daarom organiseerden Amy en Maurice samen met een hechte groep mensen uit de buurt de 'Dag zonder Drempels'. Dit evenement op Sportpark Varenbeuk vond in juni 2017 plaats met financiële steun van de gemeente en hulp van sponsoren. Informatiestands en activiteiten voor jong en oud boden de bezoekers van alles wat. "Allerlei instanties deden mee", vertelt Amy. "Er kwamen zelfs kinderen uit het noorden van het land om een sportdemonstratie te geven. Een plaatselijke supermarkt sponsorde de lunchpakketten."

Uitstapjes voor kinderen

Sponsoren hebben ze nooit genoeg, want hier blijft het niet bij. Maurice: "De Dag zonder Drempels was een succes, maar er komt meer. Binnenkort willen we een uitstapje organiseren voor kinderen die anders nooit iets leuks buitenshuis zouden doen. Met hulp van sponsoren hebben we inmiddels 42 entreebewijzen voor diverse activiteiten klaarliggen. Daarmee is natuurlijk nog niet alles geregeld. Bovendien is er ingebroken in jongerencentrum The Move, waar we allebei vrijwilliger zijn. Er is veel schade. Alles moet worden vernieuwd."

De uitgebreide versie van dit artikel verscheen in juli 2017 in het magazine 'Limburg waar het bloeit, waar het kraakt'.