Social Sofa in maastricht
Ook een mooi initiatief?
Deel het!

Deze bank spaart mooie momenten

Kom je met een idee als buurtnetwerk, win je een prijs, en werkt de gemeente tegen... Maar uiteindelijk staat-ie er: de social sofa, om samen te keuvelen. In Maastricht, aan de zijkant van de bioscoop.

Een goed compromis

"Ik had hem het liefste gehad hier om het hoekje. Hier voor de cinema", aldus Marie Louise Jacobs van het buurtnetwerk. "Zodat als mensen moesten wachten op elkaar, dat ze dan op het bankje konden zitten. Nu moeten ze een stukje schuiven. Dit is een alternatief. En we vinden het een goed compromis in ieder geval."

Stadsgoud-prijs

Idee achter de bank van mozaiek is om mensen samen te brengen. Tijdens de TedX presentaties in Maastricht, maakte het idee van de Social Sofa furore. Het buurtnetwerk Sint Maartenspoort won de Stadsgoud-prijs met het idee.

De gemeente Maastricht vond de voorgestelde locatie bij de bioscoop aan de Wilhelminasingel niet geschikt. De plek zou vallen onder het beschermd stadsgezicht. Nadat voorgestelde alternatieven van de gemeente op weinig enthousiasme konden rekenen, werd het alternatief van de huidige locatie gevonden.

De bureaucratische discussie heeft wel tot gevolg gehad, dat het eigen initiatief van het buurtnetwerk waarschijnlijk geen vervolg meer krijgt. "We willen best nog een tweede maken, en de mensen zijn ook enthousiast om een tweede te maken. Maar dat zal er van afhangen of de gemeente ons van te voren een plek geeft waar de bank mag staan. Want anders ga ik er niet aan beginnen. Ik ga niet weer een gevecht aan van vier maanden met de gemeente", aldus Marie Louise.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!