Meer weten?

Dit project is genomineerd voor de Onze Buurt Award 2018. Kijk voor meer informatie op de website van Onze Buurt

Buurzaam Koken Kids

De 14-jarige Billy verwoordt precies waar Buurzaam Koken Kids in Maastricht voor staat: “Vroeger verveelden we ons en gingen we klieren. Nu we in de keuken staan leren we koken en het is nog gezellig ook.” Buurzaam Koken Kids wil jongeren zoals Billy en haar straat-maatjes aan het koken zetten in Maastricht. Om dat van de grond te krijgen heeft de organisator het project ingeschreven voor de Onze Buurt Prijs 2018.

Kinderen leren over de oorsprong

De prijs is door de woningcorporaties in Limburg in het leven geroepen om buurtbewoners te stimuleren om zelf iets te doen voor de wijk of het dorp. Oranje Fonds en Provincie Limburg steunen Onze Buurt.

Buurzaam Koken Kids werkt in de volksbuurt Blauwdorp in Maastricht. Het is een wijk waarin kinderen van huis uit weinig mee krijgen over gezond telen, oogsten en koken. Projectleider Kim Arensbergen van Buurzaam Koken: “Toen we laatst een courgette in de keuken hadden wisten veel kinderen niet wat het was. Als ze de groente al kennen, is het in stukken gesneden in een zak gemengde pasta-groenten. Wij willen kinderen laten zien dat dat zaadje in de grond met wat water, zon en aandacht een prachtige vrucht wordt en dat je daar in de keuken heerlijke dingen mee kunt maken.”

Geld voor moestuin en begeleiding

De jeugdige deelnemers koken, dekken de tafel en serveren de maaltijd voor de mensen uit de buurt. Het oogt als in een echt restaurant. De glunderende gezichten als hún baksels op tafel komen, maken de buurtmaaltijden extra feestelijk. De 12-jarige Destiny vindt het op school vaak saai en verheugt zich de hele dag op de kooklessen. Een paar weken geleden hingen de appelboompjes in de tuin vol, genoeg om appelsap te maken. “Die smaakt echt heel anders dan dat spul dat je in de supermarkt koopt. Dit was veel zachter en lekkerder.” Dat er nog veel te leren valt, wordt duidelijk als ze het menu opsomt van vorige week. Want was die witte groente nou bloemkool of witlof?

Als Buurzaam Koken Kids de prijs wint, kan er een goede moestuin worden aangelegd om de kinderen te laten ervaren hoe je van zaadjes in de grond tot smaakvolle maaltijd op het bord komt. Er is dan ook financiële ruimte voor de broodnodige begeleiding van de kinderen, want werken met messen, open vuur en hete schalen is niet zonder gevaar.

Voor Onze Buurt 2018 zijn 6 projecten genomineerd. Welk project de hoofdprijs wint, wordt op 29 november bekend gemaakt tijdens 'Wij zijn Limburg Festival' in Heerlen.