Vrijwilligers van de Blindentuin

Meer weten?

De belevingstuin in Berg en Terblijt moet aan het begin van de zomer open gaan. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via de website van de Blindentuin.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

De Blindentuin

Proeven, voelen, horen en ruiken. Dat is de manier waarop blinden kunnen genieten van een tuin. De aanleg van zo'n belevingstuin in Zuid-Limburg ging afgelopen weekend van start. Meer dan twintig vrijwilligers trokken de tuinlaarzen aan.

Idee uit Engeland

De tuin wordt aangelegd achter het huis van de Esther Crombag in Berg en Terblijt. De blinde Esther werd de laatste jaren vooral bekend door haar nationale titel in het wielrennen, en haar werk als universitair docent recht aan de Universiteit van Maastricht.

Sinds kort woont ze niet langer bij haar ouders, maar heeft ze een eigen huis. "Dat is wel heel spannend", zo vertelt Esther, omringd door de twintig vrijwilligers die haar helpen met de eerste aanleg van de blindentuin. "Ik heb ooit in Engeland zo'n belevingstuin bezocht, en het is altijd mijn droom geweest om die hier ook aan te leggen. Nu ik op mezelf ga wonen, was dit het moment van de waarheid."

Rondleidingen

"Het is de bedoeling dat Esther hier mensen gaat rondleiden door de tuin. Zo'n twee tot drie keer in de week, op aanmelding", zo vertelt Jan Starmans van de stichting Blindentuin Zuid-Limburg. "Omdat de blindentuin achter het huis van Esther komt, is het wel belangrijk de belangen van Esther als prive-persoon te scheiden van haar rol als voorzitter van de stichting Blindentuin. Daarom is de stichting opgericht."

"Het is niet zo zeer voor mezelf, maar om andere mensen die blind zijn te laten ervaren hoe het is om met andere zintuigen dan je ogen te kunnen zien. Maar ik zou het ook fantastisch vinden om schoolkinderen hier rond te leiden. Om ze te laten ervaren hoe het is om blind te zijn, maar toch te kunnen genieten van een tuin."

Ook een mooi initiatief?
Deel het!