Netti in de keuken Vastenavondkamp

Meer weten?

Voor meer informatie over de activiteiten in de Venloose wijk Vastenavondkamp, volg deze Facebookpagina.

Ook een mooi initiatief?
Deel het!

De andere kant van Vastenavondkamp

Ouderen die graag gezelschap hebben om te eten, kunnen iedere woensdag aanschuiven in Blerick. Zes dames met wortels in het buitenland koken gerechten uit hun eigen contreien. Zo serveert het gemeenschapshuis Muspelheim Indische, Turkse, Syrische en Vietnamese lunch.

Alles samen

Netty Rawati coördineert het keukenproject. Ze werd betrokken bij het iniatief via de taallessen van de stichting Groen Licht. "Mijn dames komen uit Kosovo, Syrië, Somalië, Vietnam en Turkije. Dat is heel mooi hier. Wij leren samen, koken samen en doen ook alles samen."

Vrouwen zijn vaak toch iets meer betrokken

Antoinette Bastiaans van de Stichting Groen Licht bracht de dames bij elkaar. "Wij nodigen de vrouwen uit door ze te vragen om een keer te komen koken. Want buitenlandse vrouwen doen niets liever dan koken en voor de kinderen zorgen. En ze hebben ook een waanzinnige keuken. Ze vinden dit leuk om te doen. En de pareltjes haal ik er uit. We geven ook opleidingen sinds kort, een entree-opleiding.

Vrouwen zijn meer enthousiast om dit soort dingen te gaan ondernemen. Mannen zie je snel in een mannenrol. Werken en verder niets meer doen. Vrouwen die zijn vaak toch iets meer betrokken, zoals bij scholen of hier in de keuken."

Eenzaamheid tegengaan

Ruim dertig ouderen proeven iedere woensdag in gemeenschapshuis Muspelheim van de exotische lunch. "Dat is de eenzaamheid tegengaan, mensen treffen elkaar, komen met elkaar in gesprek", zo vertelt Bastiaans. "Een praatje, en van daaruit groeien ook weer vriendschappen. Hier is dadelijk ook weer taalcafé, waar mensen elkaar treffen met een kopje koffie en een kopje thee."

Ook een mooi initiatief?
Deel het!