Maatje gezocht

Het OranjeFonds heeft alle Limburgse initiatieven bij elkaar gebracht die een maatje zoeken. Ze zijn te vinden op de site maatjegezocht.nl

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee

Accordeonmaatje gezocht

Eenzaamheid is een steeds groter probleem in Limburg. Meer dan 1000 mensen zoeken een maatje. Zoals Jos, die graag iemand zou hebben om samen trekharmonica mee te spelen.

Er op uit trekken

Jos heeft een lichte verstandelijke beperking, maar speelt fantastisch. Hij leerde accordeon spelen van zijn vader. In het Heerlense Maankwartier laat Jos horen wat hij graag veel vaker zou doen. Met een compagnon erop uit trekken om lekker buiten te spelen. "Ik heb een vergunning voor het centrum van Heerlen", zo vertelt Jos, "die kan ik zo gaan afhalen".

Video: Accordeonmaatje gezocht

Eenzaamheid doorbreken

Vrijwilligers van Levanto helpen Jos in het zoeken naar een maatje. "Maatjes kunnen helpen de eenzaamheid te doorbreken. Gewoon door een stukje menselijk contact. En iemand het gevoel te geven dat hij er mag zijn", zo zegt Marco Piette van de Levanto-groep.
"Eenzaamheid is echt een groot actueel probleem. Cliënten willen graag iets ondernemen. Met een vrijwilliger, met iemand die met hun naar de stad gaat, een kopje koffie gaat drinken, of eens gaat winkelen. Maar je merkt dat de vrijwilligers ook onder druk staan. We hebben bijvoorbeeld mensen die afvallen, doordat ze ineens als mantelzorger familie moeten helpen. We verwachten steeds meer van mensen."

Jos zet ondertussen Sjeng aan de Geng in op zijn trekharmonica. "Als iemand mijn maatje wil zijn, kan hij contact opnemen met Marco".

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee