Week van Zorg en Welzijn

Van 11 t/m 16 maart 2019 is het de Week van Zorg en Welzijn. Honderden zorg- en welzijnsorganisaties openen hun deuren en laten zien wat werken in zorg en welzijn is. Kijk hier voor activiteiten bij jou in de buurt >

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Werken

Zorg voor elkaar

Hij heeft zelf een lichte vorm van autisme, maar weinig zorgmedewerkers zijn zo attent en lief voor de oudere dementerenden als Nick. Sinds kort werkt hij als zorgassistent in Landgraaf. En met Nick heeft de afdeling zelfs nog een vlotte danspartner.

Krappe arbeidsmarkt

Nick Vondenhoff is een van de zeventien nieuwe zorgassistenten die het wijkzorgcentrum Dokter Calshof kon aannemen door de extra zorggelden. In een krappe arbeidsmarkt vroeg die zoektocht om creatieve oplossingen. "We hebben de lat laag gelegd, geen zorgervaring, geen diploma's. En we hebben 600 hele enthousiaste mensen gesproken", zo vertelt Anneke Kaczmarek, manager zorg van het centrum.

Video: Zorg voor elkaar

Dankbaar

Zo snijdt het mes in Landgraaf aan twee kanten. Het wijkcentrum krijgt er toegewijde zorgassistenten bij, en werknemers met een beperking halen veel voldoening uit hun nieuwe functie.

"Voor alle zeven bewoners die wij hebben op de groep verzorg ik van alles", zo zegt Nick, die op een afdeling werkt met zeven licht dementerende ouderen. "Ik doe spelletjes, ik help mee in het dagelijks leven, ik hou toezicht bij de ontbijttafel en zo. Dat de mensen zo dankbaar zijn, dat spreekt me aan. Zij voelen echt dat we aandacht aan hun besteden. Dat vind ik er zo mooi aan."

'Zo WERKT Limburg'

Meer Limburgers aan het werk, duurzame immigratie, leven lang leren, het goede voorbeeld geven en gezamenlijke bewustwording. Dat zijn de kernbegrippen in het Aanvalsplan ’Zo WERKT Limburg!', een strategie voor een beter functionerende arbeidsmarkt. Dit aanvalsplan vraagt een brede samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid vanuit werkgevers, werknemers, onderwijsinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden. Meer info >

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee