Werken

Voor Parkstad

Werk, werk en werk. Dat is de manier waarop de langdurige armoede in Parkstad opgelost moet worden. Bedrijven in de regio pakken zich samen, om vooral de jongeren in Heerlen en Kerkrade nieuw perspectief te bieden.

De bedrijven en gemeenten pakken zich samen in het initiatief "Voor Parkstad". Symbolisch werd het verdrag ondertekend in de oude Ambachtschool, waar nu hypotheekgigant Obvion zetelt. Juist de Ambachtschool was vorige eeuw cruciaal in Heerlen, waar een goede technische opleiding de basis vormde voor een baan in de mijnen.

Veel enthousiasme

Obvion is ook de initiatiefnemer van het project 'Voor Parkstad'. Projectleider Jolanda Franken polste andere bedrijven in de regio, en merkte dat er veel affiniteit bestond met de armoedeproblematiek. Gemiddeld 15 procent van de kinderen in Kerkrade en Heerlen groeit op in armoede. Veel van die gezinnen kampen al generaties lang met forse problemen, en slagen er maar niet in om zichzelf omhoog te werken. "Ik merk dat er veel enthousiasme is bij collega's om eindelijk een keer samen de schouders onder dit probleem te zetten."

Antony de Beijer van Obvion herinnert aan het feit dat de uitdrukking 'ziek vieren' alleen in Limburg voorkomt. Juist die instelling geeft de kern aan van het probleem, volgens De Beijer. "We zien nu al, en daar schrikken we heel erg van, dat ook de kinderen van de tweede generatie met datzelfde virus van 'ziek vieren' begiftigd zijn. En er is zo veel moois te bereiken. Wij hopen, met elkaar, om dat te veranderen. Samen met de bedrijven en instellingen die vandaag getekend hebben. Om met handen, hoofd, hart - en waar mogelijk met een geldelijke bijdrage - het verschil te gaan maken. En jongeren een perspectief te bieden waarmee ze vooruit kunnen."

Massale werkloosheid na mijnsluiting

Het Mijnmuseum in Heerlen is een van de partijen die meedoen in de opbrengsten van het project. Jan de Wit, secretaris van het Mijnmuseum en lange tijd boegbeeld van de SP, ziet een duidelijke relatie van de huidige problematiek met de sluiting van de mijnen. "De armoede die wij nu zien, of jongeren die niet mee kunnen komen. Dat is voor een groot gedeelte terug te voeren op de teruggang van de regio na de mijnsluiting. Die massale werkloosheid na de mijnsluiting heeft een hele grote problematiek veroorzaakt, ook in de opvoeding van de gezinnen. En dat merk je nu nog steeds. "

Het akkoord werd ondertekend door de bedrijven Accenture, APG, Brightlands Smart Services Campus, Heerlen mijn Stad, Medtronic, Obvion, Rabobank Zuid-Limburg Oost en West, Samen voor Maastricht, Vebego en Zuyderland. Ook de gemeenten Heerlen en Kerkrade zetten beide hun handtekening onder het initiatief.

"Ondersteun je dit verhaal, herken je je hierin? Je bent van harte welkom om aan te sluiten, en met ons het verschil te maken. We zien jullie graag", aldus Antony de Beijer van Obvion.