Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Werken

Van Wajong naar een vaste baan

Van Wajong naar een vast contract. Het lukte Kjell Onderstal. Negen jaar geleden nog gedeeltelijk arbeidsongeschikt, nu runt hij volledig zelfstandig de zuivelafdeling bij PLUS in het Maastrichtse Heugem. "Ik heb er heel hard voor gewerkt".

Meer dan alleen simpele taken

Bedrijfsleider Pascal Starren haalde Kjell negen jaar geleden binnen. "Kjell is zelf gegroeid als persoon, ook door het vertrouwen dat hij van ons kreeg. We zijn nu negen jaar met hem bezig, in dat traject heeft wel eens een terugval gehad, zeker als in zijn privé-situatie iets gebeurde. Zijn moeder is overleden. Dat heeft bij iedereen een grote impact, maar bij Kjell nog extra. Maar de laatste drie jaar hebben we gemerkt dat deze persoon meer kan dan alleen simpele taken. Dus die hebben we langzaam uitgebreid.  En nu is hij volledig verantwoordelijk voor het vullen van de zuivel, en dat doet hij perfect."

Video: Van Wajong naar een vaste baan

Wilskracht

Kjell ziet vooral zijn wilskracht als een belangrijke sleutel voor het succes. "Dat ik zelf heel graag wilde. Dus ook erg hard ervoor heb geknokt. Om uiteindelijk uit de Wajong te komen en hier te blijven met een vast contract. Pascal heeft daar ook wel meegeholpen door vertrouwen te tonen. Maar in eerste instantie moet je het zelf ook graag willen, dat is het belangrijkste."

Je moet het zelf willen, dat is het belangrijkste

Door de krapte op de arbeidsmarkt wordt steeds vaker gekeken naar de inzet van mensen met een arbeidsbeperking. Die krapte op de arbeidsmarkt is in Limburg afgelopen jaar fors toegenomen. In eerste instantie was de krapte vooral zichtbaar in de techniek, ICT en zorg. Nu hebben vrijwel alle sectoren te maken met vacatures die niet of moeilijk te vervullen zijn. Niet alleen is de krapte zichtbaar op middelbaar en hoger beroepsniveau. Ook voor beroepen op lager niveau is het steeds moeilijker om personeel te vinden. Zo zijn vacatures voor chauffeur, schoonmaker, productiemedewerker en medewerker bediening horeca steeds moeilijker in te vullen, zo meldt het UWV.

Dag van de 1000 Voorbeelden

In de provincie Limburg ontvangen op dit moment ruim 55 duizend personen een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA/WAO/Wajong). Van de Wajongers heeft iets minder dan de helft arbeidsvermogen. Van de Wajongers die wel zouden kunnen werken, heeft de helft een arbeidsplek, aldus het UWV. Door de krapte op de arbeidsmarkt in Limburg, neemt die arbeidsparticipatie steeds meer toe.

Op 14 maart is de Dag van de 1000 Voorbeelden. Op die dag wordt extra aandacht gevraagd voor het werken met een arbeidsbeperking. Meer info >

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee