Vluchteling Lichi
Werken

Lichi op de fiets naar het werk

Zorg • Kloof
In de zorg is het alle hens aan dek. Het Zuyderland ziekenhuis begon het project "In de zorg - uit de zorgen", waarbij statushouders worden opgeleid. Lichi uit Eritrea werkt vanaf deze maand in De Baenje in Sittard. En krijgt fietsles.

In de zorg - uit de zorgen

"Het is een heel laagdrempelig project, waarin Zuyderland anticipeert op de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe kunnen we die nu opvullen met mensen die nog aan de kant staan, en met name statushouders. En dat begint heel laagdrempelig, heel basaal", zo legt Inge Stassen uit, teammanager Werk van de gemeente Sittard-Geleen.
Het project "In de zorg - uit de zorgen" is een initiatief van acht samenwerkende vluchtelingen- en zorgorganisaties in zowel Nederland, België als Duitsland. Het mes moet in de Euregio aan twee kanten snijden. Vluchtelingen worden aan werk geholpen, en het personeelstekort in de zorg wordt verlicht. "Voorheen werkten we eerst aan de taal, en daarna werd naar werk gekeken. Dat doen we niet langer. Nu proberen we de mensen meteen in te zetten. En juist die dualiteit, die kleine stapjes, maken dit tot een groot succes."

Wel snel

Voor Lichi Teklab uit Eritrea is de fietsles handig. Met een baby is ze aangewezen op het openbaar vervoer, of gaat ze te voet. Dat is niet handig als ze eind deze maand start in het verzorgingshuis in Sittard. "Als ik de bus mis, ben ik gauw te laat. Ik vind het leuk op de fiets. Het gaat wel erg snel, ik ben bang dat er auto's en mensen aankomen", aldus de jonge statushoudster in vers Nederlands.