Hoe positief gezond ben jij?
Test jezelf
Werken

Gezondheidsakkoord moet werknemers fitter houden

Een 'talentenakkoord'. Zo noemt Theo Thuis het Gezondheidsakkoord, het project van overheid, bedrijfsleven en onderwijsinstellingen om Limburgse werknemers vitaal te houden. "Kijk naar wat iemand kan, focus op het talent."

Gebrek aan handjes

"We zijn op zoek naar wat mensen nog wel kunnen. Ieder talent telt", zegt Theo Thuis, directeur innovatie bij Q-Park. In Limburg staan 100.000 mensen aan de kant. We moeten die mensen verleiden om weer in beweging te komen. Dan zie je ook een afname van de behoefte aan zorg. Want we hebben een enorm gebrek aan handjes in onze provincie."

De krapte op de arbeidsmarkt bestaat onder meer doordat veel Limburgers langs de kant staan door gezondheidsproblemen. "Dat is heel urgent", vertelt Maria Jansen, hoogleraar aan de Universiteit Maastricht. "In Limburg leven we gemiddeld genomen een jaar minder, in Zuid-Limburg zelfs twee jaar korter. En we hebben een veel groter probleem met gezondheid."

Video: Gezondheidsakkoord moet werknemers fitter houden

Bestaande initiatieven verbinden

Het Gezondheidsakkoord wil bestaande initiatieven verbinden. Daarbij wordt de focus gelegd op de jeugd in de Basisschool van de Toekomst. Er is een project met gezondheid op wijkniveau. En op de bijeenkomst in Heerlen wordt gekeken naar de arbeidsmarkt.

Zo laten DSM en Vebego zien hoe zij omgaan met de vitaliteit van hun werknemers. Annette van Waningen pleit voor meer actie van werkgevers, en minder afhankelijkheid van de overheid. "Als werkgever kun je stimuleren dat mensen gezonder leven en vitaler zijn. Je kunt een prettige werkomgeving creeëren, een prettige werksfeer met collega's. Wij hebben een programma 'betekenisvol werken' ontwikkeld, waarbij we kijken wat werknemers tevreden maakt, hoe ze betrokken blijven bij hun werk. Zo kun je bijdragen aan het geluk, de tevredenheid en daarmee ook de vitaliteit van je mensen."

Werken aan het geluk, de tevredenheid en de vitaliteit van mensen

"Het unieke aan dit gezondheidsakkoord is de brede samenstelling", vertelt Jan Zuidam, voorzitter van het LWV. "De triple helix: overheid, bedrijfsleven en de universiteit. Een mooie samenstelling, want wij willen niet per zuil iets aanpakken. Ik noem ons een Gideonsbende. Wij moeten de smeerolie zijn om iedereen bij elkaar te brengen."