Beyond Medtronic

Beyond

Meer weten over dit project? Kijk op de website van Beyond.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Werken

Een oplossing voor het tekort aan handjes

In Afghanistan was hij apotheker, in Heerlen verstuurt hij medische pakketjes. De 52-jarige Jamal bleek een uitkomst voor Medtronic. Niet te veel blijven hangen in burocratische procedures, maar werken. Die aanpak was zowel voor Jamal als Medtronic een passende oplossing.

Goed voor de inburgering

"Wij zagen een aantal jaren geleden dat er een krapte ontstond in onze branche", vertelt Falko Houben van Medtronic. "Daarom kijken we hoe we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen opleiden voor een functie binnen de logistiek".

Jamal is een van de statushouders die al werken voordat ze het hele inburgeringstraject hebben afgerond. Dat lijkt een voor de hand liggende oplossing. Onderzoek wijst uit dat actief werken heel goed is voor de inburgering, zowel voor het leren van de taal als voor het gevoel van eigenwaarde. Vluchtelingen willen meestal niets liever dan werken, bedrijven schreeuwen om personeel. "Ze zijn hier heel gemotiveerd", vertelt docente Salwa Bounaj, die de 6 vluchtelingen 2 keer per week les geeft. "Ze willen het ook echt graag. En daardoor wil jij ze zelf ook als docente echt op weg helpen. Om ze uiteindelijk te laten inburgeren en hier te laten werken."

Eigen apotheek

"Toen ik in Afghanistan was had ik een eigen apotheek", vertelt Jamal Rezaie. "Daar had ik veel dingen van Medtronic, het was al een bekend bedrijf voor mij." In plaats van de pakketten zelf samenstellen in de apotheek, pakt hij nu alles in voordat de zendingen verstuurd worden. Toch vindt Jamal het geen probleem om onder zijn niveau te werken. "Ik ben blij dat ik aan dit project mee kan doen."

De kracht van samenwerking

De basis voor het project is 'Beyond', een programma dat in 2012 ontstond uit het toenmalige Limburg Economic Development, het huidige ESZL. Om het dreigend tekort aan werknemers in de medtech-sector aan te pakken, pakten bedrijven, onderwijsinstellingen en overheid zich samen.

Falko Houben van Medtronic is uitermate tevreden over het nieuwe project: "Doordat ze op de werkvloer die taal ook echt moeten spreken, zien we dat ze ook echt met rasse schreden vooruit gaan. En dat dat heel goed werkt. Het is voor alle partijen een fascinerend project. De kracht van de samenwerking leidt tot zoveel moois. Iedere branche kan ik dit aanraden."

Deelnemers aan het project in Heerlen zijn Boston Scientific, Doc Morris, Abbot Vascular, Vista College, Gemeente Heerlen, werkgeversservicepunt Parkstad en Manpower.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee