Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Werken

Alle handen ineen voor woningtekort

"Als je het kunt dromen, kun je het ook doen". Dat is het motto van Peter Broekmans uit Maasbree. Hij wil zijn eigen dromen waarmaken, maar ook die van mensen die de wind tegen hebben. Zijn sociale onderneming Rendiz heeft ondertussen 145 mensen in dienst.

C3 Living

Een van de projecten om kansen te creeren is C3 Living in Panningen. Daklozen en vluchtelingen bouwen in de voormalige SIF-fabriek in Panningen woon-units. "We bieden mensen de kans om werkervaring op te doen", zo zegt Broekmans. "Dat is goed voor de mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook goed voor de regio. We komen overal handen tekort. Hier in Peel en Maas hebben we de omliggende bedrijven gevraagd: waar heb jij behoefte aan?  En dan zie je dat bedrijven als Wienenberger, Bohaco, Bruynzeel staan te springen om werknemers. Daar zouden wij een rol in kunnen vervullen."

Video: Alle handen ineen voor woningtekort

Zeecontainers transformeren

De units van C3 Living kunnen op elkaar gestapeld worden. Zo wordt op het voormalig Floriadeterrein in Venlo een viersterrenhotel gebouwd. Het concept is ondertussen ook aangeslagen in het buitenland. Het transformeren van zeecontainers in bewoonbare units zou een gat in de markt kunnen zijn in Afrika. "We zijn benaderd door een partij uit Zuid-Afrika en Mozambique. We hebben samen met de sociale ondernemers uit die landen een subsidie gekregen van het ministerie. En dat betekent dat er nu twee studenten uit Griekenland en Italie hier zijn, die zich voorbereiden om straks een copie van wat wij hier doen, ook in Mozambique en Zuid-Afrika te gaan doen."