Hond op school
Wij zijn Limburg
Leren

Schoolhond Fer

Een labrador-puppie in de klas. En het helpt nog ook om beter te leren. Bij het Citaverde college in Roermond loopt pup Fer sinds kort rond. "Het zorgt voor een betere leeromgeving", zo weet de schooldirectrice.

"Uit onderzoek is gebleken dat honden op school bijdragen aan een fijne en veilige leeromgeving. Fer is er pas een paar dagen, maar de sfeer op school is al anders. Leerlingen lachen meer, zijn vrolijker als ze Fer zien en ze gaan met elkaar in gesprek", aldus directrice Ellen Laeven.

De school legt de verantwoordelijkheid voor de zorg voor de hond ook voor een deel bij de leerlingen neer. Dat hoort bij het leerproces. "We hebben een soort weekprogramma gemaakt voor Fer, waarin we de taken verdelen. Dus we weten wie wanneer aan de beurt is om een taak in te vervullen."

Positieve resultaten

In de Verenigde Staten en Duitsland worden al langer honden ingezet op scholen. Dat heeft vooral positieve resultaten opgeleverd. "Fer leert ons ook om goed voor ons zelf te zorgen. En ook goed voor Fer te zorgen. En Fer daagt ons ook uit om naar buiten te gaan. En als Citaverde vinden we het van belang dat we ook de omgeving heel erg in het onderwijs betrekken. En dieren spelen daar een heel belangrijke rol in."

Wij zijn Limburg