Leren

Limburgse jongeren de wereld in

Helpen met de cultuurshock. Dat doet de 18-jarige Mirte Karsten uit Sittard. Zelf reisde ze 2 jaar geleden naar Zuid-Afrika, waar ze zichzelf tegenkwam. Nu draagt ze die ervaringen over aan de Limburgse scholieren, die komende maanden reizen naar verre landen als Peru, India en Nepal.

Training Cultuurshock

Mirte geeft haar 'training cultuurshock' op het College Weert. Daar verzamelen zich ruim 500 scholieren, die zich voorbereiden op hun grote reis. Ze wil haar ervaringen delen. Mirte: "Bij reizen ontmoet je mensen die in eerste instantie anders lijken dan jij, maar daarna kom je erachter dat je heel veel gemeen hebt. Het doel van de reizen is zelfontwikkeling, wereldburgerschap. Om vervolgens ook hier in Nederland duidelijk te maken wat je hebt meegemaakt. En culturen met elkaar kennis te laten maken."

Je komt erachter dat je heel veel gemeen hebt

Video: Limburgse jongeren Grenzeloos

Global exploration

De scholieren reizen met Global Exploration, een Limburgse organisatie die ondertussen 18 scholen begeleidt. De Limburgse scholen die meedoen aan het project zijn BCPL/ Charlemagne College Eijckhagen, Bernard Lievegoed School Maastricht, Bernardinuscollege Heerlen, Blariacum Venlo, Connect College Echt, Graaf Huyn Geleen, Grotius & Vrije School Heerlen, Sint Ursula Leudal, Stella Maris Meerssen, Porta Mosana Maastricht, Sint Maartenscollege Maastricht, Maastricht, Trevianum College Sittard en College Weert.