Skip to main content
Leren
Terug naar overzicht Wij zijn Limburg

Kies voor techniek

"Een MBO-opleiding, maar een HBO-salaris". Dat voorspelt Jomar Sieben zijn studiegenoten die kiezen voor procestechniek. In Limburg bestaat een grote vraag naar procestechnici, onderhoudsmonteurs en laboranten. De 19-jarige Jomar studeert zelf Maintenance, en vertelt jongere scholieren over zijn vakgebied.

Super vet

In Stein leidt Jomar de jongeren rond bij Vakwijs, waar de stichting Procestechniek en Maintenance scout naar nieuwe talenten. De studenten kunnen een studierichting kiezen, en krijgen daarna een opleiding mét een baangarantie. "Super vet", aldus Jomar.

Video Poster

Video: Toekomst in techniek

Techniekplan Limburg

Voldoende technisch personeel afgestemd op de vraag vanuit het bedrijfsleven is belangrijk voor de ontwikkeling van Limburg. Met het Techniekplan Limburg zet de Provincie Limburg de koers uit voor een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Bij de uitvoering ervan zijn een groot aantal partners uit onderwijs, het bedrijfsleven, regionale overheden, betrokken. Landelijk is het Techniekpact afgesloten, daarvan vormt dit plan de regionale uitwerking voor Limburg. Het Techniekplan Limburg richt zich op het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, beroepsonderwijs, hoger onderwijs en scholing van werkenden, op basis van 3 actielijnen:

  • Kiezen voor techniek: meer leerlingen kiezen voor een techniekopleiding
  • Leren in de techniek: inzet op doorlopende leerlijnen, state-of-the-art voorzieningen en publiek-private samenwerkingen zodat uiteindelijk meer leerlingen en studenten met een technisch diploma ook aan de slag gaan in de technologie/techniek
  • Werken in de techniek: mensen die werken in de techniek behouden voor de sector en mensen met een technische achtergrond die met ontslag bedreigd worden of al langs de kant staan, elders inzetten in de techniekbranche.

STEM II

Een voorbeeld van een initiatief binnen het Techniekplan Limburg is STEM II. Het project heeft als doel om op een groot aantal basisscholen structureel een specifiek Wetenschap en Technologieprogramma (WT&S) aan te bieden waarbij Wetenschap en Technologie in relatie staan met andere schoolvakken en de leefwereld van het kind. Onderdeel zijn het aanbieden van scholing en verbreden van expertise van groepsleerkrachten. Per school wordt gekozen voor de best passende wijze waarop dit gebeurt. Een van de projecten binnen het STEM II programma is Programmeren en coderen in het basisonderwijs

andere items binnen dit thema