Meer weten over dit initiatief?

Naar website Zweit veur Leid

Wij zijn Limburg
Leiderschap

Zweit veur Leid

Al 25 jaar haalt de liefdadigheidsloop Zweit veur Leid geld op voor het goede doel. Initiatiefnemer Erik Rosier startte het project tijdens de overstromingen van 1993, toen de Maas Itteren en Borgharen blank zette. Erik was toen directeur van congrescentrum MECC. "We hebben bij elkaar gezeten, en ons afgevraagd of we ook iets konden doen. Uiteindelijk zijn we nu 25 jaar verder, en Zweit veur Leid is nog altijd 'up and running'."

Verschillende groepen mobiliseren

Met het 25-jarig jubileum is Zweit veur Leid een van de oudste liefdadigheidslopen van Nederland. Volgens Rosier zit het geheim in het mobiliseren van verschillende groepen in de regio. "Je zou het ook wel gewoon een relatie-marketing instrument kunnen noemen. En een sociale ontmoetingsplek", aldus Erik. "Het leuke van Zweit veur Leid is dat de goede doelen die lopers mobiliseren, het jaar daarna weer meedoen. En zo breidt zich dat langzaam uit."

Video: Zweid veur Leid

Concept is veranderd

Door de jaren heen is het concept fors veranderd. Het initiatief moest met de tijd mee. "Toen de Universiteit kwam, heeft dat het hele DNA van de stad veranderd. Zweit veur Leid is een oer-Maastrichts evenement, maar toch willen we de verbinding maken met andere doelgroepen in de stad. En dus hebben we op een gegeven moment gezegd: "We gaan eens met de Universiteit praten, en met het United World College." En die doen nu in grote getale mee.

De editie van 2019 haalde ruim 60 duizend euro op. Dat geld gaat naar twee goede doelen. Woon- en werkgemeenschap Hartelstein vangt daklozen op. En het project Kamers met Kansen van Trajekt begeleidt jongeren die vanuit een probleemsituatie zelfstandig gaan wonen.

In 25 jaar leverde de loop al een fors bedrag op voor de goede doelen. Erik Rosier: "Negentig procent van alles wat we opgehaald hebben, is uitgekeerd over de jaren. En dat loopt wel op tot een bedrag van 1,2 of 1,3 miljoen."

Wij zijn Limburg