Leerling United World College
Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

United World College trakteert op vrijwilligerswerk

Shivan en Jethro smeren vanochtend een krentenbol voor de ouderen in het verzorgingshuis Campagne. En feesten mee met een 102de verjaardag. Het vrijwilligerswerk van de leerlingen is een initiatief van het jubilerende United World College. Als cadeautje voor Limburg.

Helpen

"Ze helpen met het ontbijt, doen een afwasje, of ze maken een wandeling met de ouderen die hier wonen", zo vertelt Denise Moonen, coördinator mantelzorg van zorggroep Mosae. "Daar genieten de ouderen van, maar ook de studenten." Een aantal van de bewoners in de groep van Denise is dementerend. Toch schrikt dat de jonge Jethro uit Zuid-Afrika niet af. "Nee hoor, ik vind het leuk om hier te helpen. Ik maak iets te eten voor ze, en als ze dorst hebben haal ik iets te drinken, zoals koffie of thee."

Contact via dieren

De jongens blijken uitermate handig in het vangen van de huisdieren in de binnenplaats. Een biggetje wordt geaaid, een kip en een konijn worden zonder problemen op de schoot van de oudere bewoners geplaatst.
"Wij hebben zoveel huisdieren omdat de connectie tussen beesten en ouderen met dementie vaak heel goed is. Soms heb je bewoners waar je geen contact mee krijgt. Door ze in contact te brengen met dieren, zie je dat er mooie gesprekken ontstaan, dat er affectie getoond wordt. Dat is zowel voor de bewoners als voor de dieren fijn."

Persoonlijk

De leerlingen van het United World College komen uit meer dan honderd verschillende landen. Om de kinderen te laten wortelen in de regio, stimuleert de school het vrijwilligerswerk bij plaatselijke projecten. "Dat past bij de filosofie van onze school om mensen uit verschillende culturen samen te brengen", zo vertelt Lodewijk van Oord, schoolhoofd in Maastricht. "We hebben een samenwerking lopen met meer dan honderd organisaties hier in Zuid-Limburg. We zijn echt blij om hier te zitten. Daarom grijpen we dit 10-jarig jubileum aan als gebaar van dankbaarheid naar Maastricht en naar de provincie Limburg. Als dank voor de gastvrijheid".

En zo brachten Shivan en Jethro een ochtend plezier naar de bewoners van Campagne, en zijn ze zelf een mooie ervaring rijker. Maar daar willen ze het niet bij laten. Als afscheid worden de bejaarde toeschouwers getrakteerd. Op een coole Fortnite-groet.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee