Sam Schroder
Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Sportman van het jaar

Drie jaar geleden werd hij het sporttalent van het jaar. Toen kreeg hij kanker en moest zijn volledige dikke darm verwijderd worden. Sam Schroder knokte zich terug, en werd deze week op het Limburgs Sportgala gelauwerd als nummer vijf in de wereld van het rolstoeltennis.

Meer dan 30 operaties

Meer dan dertig keer is Sam ondertussen geopereerd. HIj werd geboren met een zeldzame lichamelijke afwijking: het split hand/split-foot syndroom. Aan de hand waarmee hij tennist zit slechts een enkele vinger. Drie jaar geleden stond Sam als eerste op de wereldranglijst bij junioren in het rolstoeltennis. Het leverde hem op het Limburgs Sportgala de titel Sporttalent van het Jaar op.

Toen bleek dat hij darmkanker had. Na chemokuren en een zware operatie, waarbij zijn hele darm werd verwijderd, vocht hij zich terug in het rolstoeltennis. Hij won de Super Series, staat als vijfde op de wereldranglijst, en maakt daarmee een goede kans op plaatsing voor de Paralympische Spelen in Tokyo volgend jaar. "Gelukkig ben ik weer helemaal gezond".

Sam is ondertussen ook gewend aan het spelen met een stoma. "Na een tijdje vind je wel een manier. Ik heb een super moeilijke tijd achter de rug. Eigenlijk heel 2017 en 2018, daarom is het zo mooi om nu deze prijs te krijge. Ik kijk heel erg uit naar de Olympische Spelen in Tokyo. En dan wil ik wel met een medaille terugkeren."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee