Heb je vragen of opmerkingen?
Leiderschap

Roze zaterdag van lol en plezeer

Een Roze Zaterdag van lol en plezeer. Twintigduizend mensen trok Dennis Heijnen naar Venlo met zijn initiatief. "Vandaag vieren we gewoon, en ik ben echt oprecht trots op wat we bereikt hebben".

Nog niet veilig

Dennis raakte zelf geïnspireerd door een goede vriend die in de organisatie van Roze Zaterdag in Den Bosch zat. "Toen ik thuis kwam bij mijn eigen vriend Hans, zei die: 'Dat gaan we doen'. Samen met een derde vriend Arjan hebben we dat toen opgepakt. Want in Venlo is eigenlijk niets op lhbti-gebied. Er was een cafe, maar dat is ondertussen ook verdwenen. En het klimaat is nog niet altijd even veilig. Dus we vonden dat we hier iets mee moesten doen."

Roze stad

Het drietal vond direct een open deur bij het stadhuis in Venlo. "Het was een soort van cadeautje voor de gemeente, had ik het idee. Zo van: 'dit is waar we naar op zoek zijn'. We hebben een heel mooi diversiteitsbeleid, maar hoe gaan we daar nu uitvoering aan geven? En toen wij kwamen met het voorstel om roze stad te worden, wilde de gemeente dat meteen meedoen. En alle lof voor gemeente en veiligheidsregio, vanaf 1 was iedereen constructief. We hebben continu alleen maar gekeken naar: hoe kan het beter? En niet van: dat kan niet."

"Ik denk dat het evenement an sich, dat je een dag feestviert, dat je laat zien wie je bent, dat dat bijdraagt voor dat moment. Maar volgens mij moet het werk in het voortraject gebeuren, dat is wat wij ook gedaan hebben. Er is een heel roze jaar aan vooraf gegaan, waarin we allerlei activiteiten hebben georganiseerd. Waarin we geprobeerd hebben de boodschap over te brengen. En vandaag vieren we gewoon. Ik ben echt oprecht trots op wat we bereikt hebben."

Heb je vragen of opmerkingen?