Leiderschap
Terug naar overzicht Ondernemer Ves Reijnders:

'Als je altijd hetzelfde doet, dan blijft vernieuwing uit'

“Ik leer iedere dag. Van mensen die ik tegenkom, door te lezen, uit de praktijk. Maar, niets komt vanzelf! ‘Wege entstehen dadurch, dass man sie geht'.” Aan het woord is ondernemer Ves Reijnders.

Nieuwe ontwikkelingen

Als ondernemer is Ves Reijnders zich gaandeweg gaan toeleggen op zijn creatieve kracht. Door de bedrijfsvoering bij anderen te leggen, creëerde hij ruimte voor zijn passie en innovatieve kwaliteiten. “Samenwerkingen en verbindingen leveren niet alleen werk op, maar ook nieuwe ontwikkelingen voor anderen”, zegt Ves. “De een kan de ander versterken.”

De een kan de ander versterken

Je moet er voor open staan

Het zijn vooral de jongeren die op zijn aandacht en energie kunnen rekenen. Studenten bijvoorbeeld, die meedenken en oplossingen bedenken voor allerlei vragen van bedrijven en instellingen. “Jongeren hebben een frisse blik. De kunst is om vanuit ieders talent, ieders mogelijkheid of onmogelijkheid, ergens een positieve prikkel te geven. Dat vraagt om goed luisteren en er voor open staan.” Ves is enthousiast over initiatieven als Spirare Talent Valley in Venlo en het jaarlijkse Dropout Festival. “Aandacht, tijd en ruimte zorgen ervoor dat er dingen gebeuren, die anders niet gebeuren.”

Kleur geven

Eén van Ves’ initiatieven is Stichting Kidzbase, gericht op kinderen die niet thuis kunnen opgroeien. “We willen het leven voor deze kinderen meer kleur geven door te laten zien wat ze wél kunnen en mogen. Samen met professionele organisaties organiseren we activiteiten en uitjes. Die momenten dat je die kinderen hun zorgen even kunt laten vergeten: daar doe ik het voor.”

Op de lange termijn

“Ik zie bij gemeenten en andere overheden bestuurders die écht willen vernieuwen. Maar ik zie ook ambtenaren die het doen zoals ze het altijd al doen. Dat levert frustratie op. Als je altijd hetzelfde doet, dan blijft vernieuwing uit. Er ontstaan de meest verrassende dingen wanneer je mensen niet direct afrekent op het resultaat. Misschien niet direct, maar uiteindelijk wel”, duidt Ves. “De vraag is: kunnen bestuurders zo lang wachten? Juist wat je niet weet, maakt het zo interessant. We weten niet waarvan de weg gemaakt wordt en met wie, afhankelijk van dat wat samenkomt. Zoals Franz Kafka het verwoordde: ‘Wege entstehen dadurch, dass man sie geht’.”

De uitgebreide versie van dit artikel verscheen in juli 2017 in het magazine 'Limburg waar het bloeit, waar het kraakt'.