Project indienen?

Leiderschap
Terug naar overzicht Fonds

Omzien naar elkaar

Eén op de tien kinderen groeit op in armoede. Mensen, jong en oud, in armoede lopen het risico om in een uitzichtloze situatie te belanden waarin zij op eigen kracht nauwelijks verandering kunnen aanbrengen. Tenzij er iemand naar hen omkijkt en in hen gelooft. Daar is het Fonds ‘Omzien naar elkaar’ voor bedoeld.

Superchef

Het fonds - een samenwerking van de Provincie Limburg en Kansfonds - ondersteunt burgerinitiatieven die mensen in armoede extra kansen geven. Zo kreeg het project ‘SuperChef’ in de wijk Limbrichterveld in Sittard-Geleen een impuls. De kinderen uit de buurt leren hier op een gezellige, leuke, goedkope, hygiënische en gezonde manier samen koken. Margriet Giesen mede-initiatiefneemster van SuperChef en sociaal werker bij Partners in Welzijn vertelt: “Kinderen leren met hulp van een kookdocent, ondersteund door vrijwilligers, wekelijks een gezonde en goedkope maaltijd klaar te maken. Zo leren ze bewust gezonder te eten en kunnen ze zich ontspannen met elkaar en met de ouders.” Elke week staat een ander land centraal en maken de kinderen kennis met nieuwe gerechten en smaken.

Speciale aandacht voor kinderen

Vanuit het fonds 'Omzien naar elkaar' worden initiatieven gesteund om kwetsbare mensen in onze Limburgse samenleving te helpen, zodat niemand buitengesloten raakt. Initiatieven opgezet door betrokken mensen die iets willen doen voor de ander. Extra aandacht gaat uit naar kinderen in armoede en initiatieven waarin de eigen kracht van het kind en van het gezin worden versterkt. Het kan dan gaan om hulp bij het opvoeden, het organiseren van sociale steun, het bevorderen van ontwikkelingskansen of het versterken van eigenwaarde, zelfvertrouwen en het verminderen van stress.