Leiderschap

Mevrouw de Burgemeester

Veel vrouwelijke burgemeesters, opvallend weinig vrouwelijke wethouders of raadsleden. Dat zijn de statistieken van de Limburgse gemeentepolitiek aan de vooravond van Internationale Vrouwendag.

Zeven

Nicole Ramaekers is sinds vorig jaar burgemeester in Gulpen-Wittem. Waar Zuid-Limburg in 2013 nog een enkele vrouw telde als burgermoeder, zijn dat er nu zeven. Een opmerkelijke stijging. Is dat relevant voor het bestuur? Nicole Ramaekers praat erover bij de heropening van de Gerardushoeve in haar gemeente.

Video: Mevrouw de Burgemeester

Kenniscentrum FAM!

De maatschappelijke organisatie FAM! richt zich op vrouwenvraagstukken, emancipatie en diversiteitsvraagstukken. Beleidsthema's zijn bijvoorbeeld het stimuleren en vergroten van maatschappelijke participatie, arbeidsparticipatie en het doorbreken van sociaaleconomische barrières. FAM! heeft veel kennis over de positie van de vrouw in de Limburgse samenleving opgebouwd. De organisatie zet zich in om met andere organisatie op landelijk, provinciaal en lokaal niveau een samenleving te creëren waaraan mensen, vrouwen en mannen volwaardig kunnen deelnemen, ongeacht hun verschillen of juist vanuit de kracht van deze verschillen. Diversiteit brengt kwaliteit. Kijk voor meer informatie en activiteiten op www.famnetwerk.nl