Bomen planten in Togo
Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Limburgse wortels over de hele wereld

Bomen planten om een steentje bij te dragen aan het klimaat. Nina en Nori zijn twee van de 600 leerlingen die de wereld intrekken om wortels te laten groeien. Van Weert naar het Afrikaanse Togo.

De twee dames maken deel uit van de scholieren die met het Limburgse Global Exploration de wereld gaan verkennen. In het Weerter College worden de 600 bomen uitgedeeld. "We willen laten zien dat we er iets voor willen doen, en dat we de wereld een stukje beter willen maken", aldus Nina Hendrikx. "Togo verandert voor een groot deel in woestijn, vooral omdat er weinig begroeiing is", zo voegt Nori Clement toe. "Daar willen we iets aan doen."

Spannend

Nori en Nina gaan in Togo deelnemen aan de project dat als ambitie heeft om honderdduizend bomen te planten in het noorden van het land, het deel dat grenst aan de Sahel. Spannend is dat wel. "Daarom komen we vandaag in Weert bij elkaar om ons voor te bereiden op de reis." Het Afrikaanse plan lijkt op de ambitie van de Provincie Limburg om binnen de eigen grenzen een miljoen bomen te planten. "Ja, ik ken het project", zo vertelt Nina. "En juist daarom is het mooi om dit in Togo te doen."

"Je bent heel erg gewend hier in Weert hoe het hier is. Maar het is ook belangrijk vind ik om te zien hoe andere kinderen in de wereld het hebben, van onze leeftijd." Dat lukt ook al tijdens de bijeenkomst op het College. De boompjes in Weert werden uitgeplant en ingepakt voor jongeren uit Nepal, die voor hun uitwisseling in Limburg zijn.

Global Exploration

Veel Limburgse scholen doen mee aan het uitwisselingsprogramma van Global Exploration, de organisatie die verhuisd is van Valkenburg naar Schimmert. Een jaar lang bereiden de leerlingen zich voor op hun stage van drie weken, die in de zomermaanden plaatsvindt.

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee