Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee
Leiderschap

Kinderen houden het dorp vitaal

Hoe blijft het Limburgse dorp levend? Kinderen mogen zich in Meijel buigen over dat raadsel. Want misschien kunnen die dat veel beter dan volwassenen. Met een frisse blik denken in mogelijkheden, niet in problemen. Power to the Pubers!

Juniorlab

Meijel staat net als veel andere Limburgse dorpen voor een aantal fascinerende uitdagingen. Hoe blijft het dorp vitaal, hoe kan het aantrekkelijk blijven voor jonge mensen? Kinderen van groep 7 mochten meedenken. "We zijn natuurlijk gewend om dat als volwassenen op te lossen", zo zegt projectmanager Roy Simons van Negen. "Maar ook kinderen moeten meedenken."
"Als de jeugd uitvliegt vervalt bijvoorbeeld ook de mantelzorg, is er veel minder levendigheid in het dorp", zo voegt Irma van de Wildenberg toe. "Door de jeugd te betrekken in dit juniorlab, willen we ook hun ideeën horen."

Baas van de sportvereniging

De Meijelse kinderen krijgen de opdracht om voor een dag baas te zijn bij hun sportvereniging. Jill, Deniek en Julia zwaaien de scepter bij volleybalvereniging Peelpush. Er waait meteen een nieuwe wind. "Wij organiseren een nieuw toernooi. Ouders zeggen altijd: "dit moet je beter doen, dat moet je beter doen". Nu gaan we de rollen omdraaien. Ouders en de coaches gaan volleyballen, en wij gaan op de tribune zitten."
Het voorstel van de drie dames valt meteen in goede aarde bij de voorzitter. Tijdens het jubileumfeest van Peelpush op 29 juni mogen ze hun initiatief lanceren.

Koppelen

"Dit is precies wat we willen", zo vervolgt Roy Simons. "Vanuit de verenigingen maken we de verbinding naar het dorp. Want de logische vervolgvraag is: kunnen we dan niet eens nadenken over wat zijn de ambities en de uitdagingen van het dorp? En dan heb je eigenlijk sport, verenigingen en bewegen en het dorp aan elkaar gekoppeld." Simons begeleidt vergelijkbare projecten in dorpen door heel de provincie Limburg. "De problematiek die is wel vergelijkbaar. Ik zie alleen dat er in Midden- en Noord-Limburg meer samenhang is. Men wil meer met elkaar samenwerken. In het zuiden is daar nog wel een stapje extra te zetten. Daar is het nog niet zo vanzelfsprekend om dingen samen op te pakken. De kracht van het dorp, dat dorpse leven, een impuls te geven en daar met elkaar de schouders onder te zetten."

Ook een inspirerend verhaal?
Deel mee